۱۳۹۵ شهریور ۱۳, شنبه
" بخشی از نامه جمعی از معلمان خطاب به رییس جمهور 15 بهمن 93
محمدخاکساری بازرس شورای مرکزی وکانون صنفی یکی از موسسان کانون ومدیر مسئول صاحب امتیازقلم هفته نامه توقيف شده قلم معلم:
"بخشی از نامه جمعی از معلمان خراسان
رضوی خطاب به رییس جمهور به ضمیمه امضا
آنان در تاریخ 15 بهمن 93"
" سالهاست بحث منزلت و معیشت فرهنگیان نقل بسیاری از جلسات است البته همیشه وقتی مناسبتی و یا انتخاباتی در راه باشد برای جلب رضایت موقت تصمیماتی اتّخاذ میگردد 👉 امّا بعد از آن، رویه همان است که بوده است؛ به گونهای که این شیوه حتی در بین عامه مردم نیز به یک طنز فکاهی و یا موضوع کاریکاتور تبدیل شده است.
امروز وقتی یک فرهنگی از درد نداری میگوید یا مورد عتاب قرار میگیرد، که شغل انبیا و حرف پول زدن! یا توهین و بد و بیراه که مگر فرهنگی چه میکند که در پی افزایش حقوق است. متأسّفانه صدا و سیما نیز همسو با بسیاری از افراد ناآگاه به جوسازی علیه فرهنگیان میپردازد. مانند طرح مسئلهی تناسب حقوق فرهنگیان با میزان کار در هفته (24 ساعت کار موظّف)، که خود نوعی عوامفریبی و سفسطه است، 👉چرا که اولاً مقایسه شغل معلّمان با سایر مشاغل قیاس معالفارق است، چون 24 ساعت کار حضوری درآموزشگاه همراه با ساعتها کار در منزل مثل تحقیق و مطالعه، طرح سوال، تصحیح اوراق امتحانی و… است. ثانیاً اگر مبنای پرداخت حقوق فقط ساعت حضور درمحل کار باشد، بالطّبع حقوق استادان دانشگاه باید به مراتب کمتر از فرهنگیان باشد. و یا در بوق وکرنا کردن پرداختهای معوّق به عنوان “خبر خوش برای فرهنگیان ” درحالی که برخی افزایش حقوقها در بعضی ارگانها محرمانه تلقّی میشود و در هیچ رسانهای منعکس نمیشود👉.گویا دستهایی درکارند که دانسته یا نادانسته میخواهند فرهنگیان را قشری پرتوقّع و زیادهخواه جلوه دهند و آنان را در مقابل جامعه قرار دهند.
جناب رئیسجمهور! در نگاه بسیاری از سیاسیّون آموزش و پرورش یک نهاد مصرف کننده محسوب میشود که بازده مالی ندارد لذا نمیبایست خیلی مورد توجّه قرار گیرد الاّ در مناسبت روز معلّم آن هم برای ژست سیاسی، انتخاباتی یا تبلیغاتی، غافل از اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش نوعی سرمایهگذاری درازمدت است و تفاوت فاحشی با سایر سرمایهگذاریها دارد. 👉اگر درگذشته سرمایهگذاری مناسبی درآموزش و پرورش صورت گرفته بود، امروز شاهد این همه معضل و مشکل لاینحل نبودیم. رشد سرسامآور طلاق، اعتیاد، جرم و جنایت، بیماریهای صعبالعلاج، مصرف گرایی و بالا رفتن سنّ ازدواج،کمرنگ شدن اخلاق و معنویات و دینگریزی و… ماحصل غفلت از آموزش و پرورش است. که کسری سرمایهگذاری در آموزش و پرورش درگذشته، اکنون باید صرف تقویت نیروی انتظامی و قوّه قضاییّه برای مهار موقّت و مسکّنوار این همه معضل شود.
راستی آیا تاکنون اندیشیدهاید که نسل دارای مشکلات عدیدهی امروز، چگونه خواهد توانست، تربیتکننده نسل بعدی باشد. آیا به تبعات فراموش شدن آموزش و پرورش اندیشیدهاید؟👉
ما میخواهیم که سیاستگزاران اجرایی کشورمان، به آموزش و پرورش، به دید یک وزارتخانهی تولیدی بنگرند نه یک ارگان مصرفی که درآمدزا نیست! اصولا درآمد مگر چیست؟ آیا فقط پول درآمد است؟ آیا تولید نیروی انسانی توانمند که آینده مملکت را در دست میگیرد درآمد و سرمایه ملی نیست؟👉
مگر نه این است که پایه و اساس انتقال فرهنگ از آموزش و پرورش شروع میشود و همه متخصّصان و دولتمردان شاغل در کشور از همین مجموعه رشد کرده و به مقاماتی رسیدهاند، بگذریم که بسیاری از آنان به گذشته خود پشت کرده اند و ما ماندیم و ….
جناب رئیسجمهور! برخی میگویند: چون معلمان زیاد هستند، امکانات دولت و وزارت آموزش و پرورش اجازه نمیدهد که بتوان بیش از این به وضعیت معلمان رسیدگی کرد، بله معلمان زیاد هستند ولی روزانه تعداد زیادی از جمعیت جوان و آیندهساز کشور را پوشش میدهند، آنهم پوشش از نوع فرهنگی؛ حال سوال اینجاست که آیا معلمان به نسبت پوشش فراگیری که در کشور دارند از بودجه کشور سهم میبرند؟"👉👉
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر