۱۳۹۷ آذر ۲۲, پنجشنبه
"تفاوت اعتراضات جلیقه زرد های فرانسه با اعتراضات معلمان:
معلمان معترض:
تفاوت اعتراض جلیقه زرد های فرانسه
با اعتراضات معلمان
✍️ محمد خاکساری(مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه قلم معلم ،یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
22 آذر 97
اعتراضات صنفی در سراسر جهان بستگی به شرایط سیاسی و اجتماعی
تفاوت ها و شباهت هایی دارد.در اینجا تفاوت اعتراض جلیقه زردهای فرانسه را با معلمان به جهت
" پیگیری و اتحاد دراعتراضات" بررسی می کنیم.از مقایسه اعتراضات کشور ها به تجارب جدیدی می رسیم.
↩↩↩↩↩↩↩
1- اعتراض جلیقه زردها در کشوری
برگزار می شود. که مدعی اول دمکراسی جهان است . ولی کشور ما به جهت ازادی مدنی در رده های اخر است .
2- جلیقه زردها بااینکه ، گرایش های
سیاسی متفاوت داشتند. در دو هدف
"مشترک و متحد " داشتتد. یکی افزایش دستمزد ،دوم گرانی سوخت آنها دولت
را وادار کردند . که به طور نسبی به خواسته های انان تن دهد.و عمل کند.
معلمان ایران برای رسیدن به خواسته های صنفی متحد نیستند.گرچه اهداف صنفی مشترک هستند.چون متحد نیستند. حاکمیت به خواسته های صنفی انها گوش نمی دهد.
3-جلیقه زردها حدود سه ماه پیگیر
خواسته های خود بودند. در ادامه رسیدن به خواسته های خود خسته نشدند. گرچه مکرون رییس جمهور
ادعا می کرد. به خواسته های جلیقه
زردها عمل نخواهد نکرد.
معلمان ایران در اعتراضات پیگیری و
مداومت ندارند. یک بار روز جهانی
معلم 13 مهر ماه مصادف با 5 اکتبر
اعتراض می کنند. یک بار هم روز
12 اردیبهشت روز ملی معلم اعتراض
می کنند. اعتراضات آنها بیشتر فصلی
است.
4-جلیقه زردهای فرانسه در اعتراض
اخیر خود 1700 نفر دستگیر شدند.
ولی دست از اعتراض نکشیدند.
معلمان در اعتراضات 5 تا 10 نفر
دستگیر می شوند. دست از اعتراض
بر می دارند. اعتراضات خود را
ادامه نمی دهند.
5-مردم فرانسه بیش از 53 در صد
از جلیقه زرد ها حمایت کردند. در اعتراضات صنفی معلمان متاسفانه اکثریت قاطع مردم از اعتراضات معلمان حمایت لازم را نمی کنند.
6-کار جمعی در فرانسوی ها به جهت
فرهنگی نهادینه شده است. سابقه
حدود 200 سال کار حزبی فعال دارند.
و در مدارس کار جمعی آموزش داده
می شود. به همین جهت زودتر به
خواسته های اجتماعی و سیاسی خود
می رسند.
متاسفانه معلمان مانند اکثریت جامعه
ایرانی فرهنگ "کار جمعی" را ندارند.
به همین جهت بدست اوردن اهداف
مدنی و اجتماعی
"زمان بر و پر هزینه"است.
7-فرانسوی ها مانند سایر کشورهای
پیشرفته جهان "کار جمعی را به فردی
الویت می دهند."متاسفانه معلمان مانند سایر اکثریت افراد جامعه "منافع فردی را به جمعی الویت "می دهند. به این جهت مرتب در حاکمیت های ایران
"باز تولید استبداد"می شود.تا زمانی که فرهنگ "منافع جامعه برفرد"در ایرانیان به صورت ساختاری تغییر نکند.
ده انقلاب دیگر هم بشود دو باره
"باز تولید استبداد" است .این فرهنگ با فعالیت در نهاد های مدنی باید تغییر کند.
به امید تغییر
خواسته صنفی رایگان بدست نمی آید.
✅ای دی هفته نامه قلم معلم 👈👈
@ghalamemoalem
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر