۱۳۹۹ آبان ۱۸, یکشنبه

معرفی کتاب جامعه شناسی نخبه کشی

معلمان معترض:
:
معرفی کتاب نخبه کشی 
نویسنده  علی رضا قلی 
✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️
✔️درباره کتاب جامعه‌شناسی نخبه کشی
 اثر علی رضاقلی
✔️جامعه‌شناسی نخبه کشی، قائم‌مقام، امیرکبیر، مصدق، تحلیل جامعه‌شناختی برخی از ریشه‌های تاریخی استبداد و عقب‌ماندگی در ایران اولین بار سال 1377 در ایران منتشرشده است. این کتاب تا سال 1392 در ایران به چاپ سی و ششم رسید. نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند به یک ✔️سؤال مهم پاسخ دهد: «آیا تغییر و اصلاح در ساخت و بافت جوامع به دست نخبگان و از بالا انجام می‌شود یا براثر تحول در بستر اجتماعی و از پایین.»
✔️کتاب با گزارشی کوتاه آغازشده است که نویسنده در آن به روند نگارش کتاب و دلایل خود برای انجام این کار اشاره‌کرده است.
 علی رضاقلی در این کتاب به تاریخ بیهقی بسیار اشاره‌کرده است و پیش از مقدمه‌ی کتابش نیز داستانی را آورده است که احتمالاً به گوش همه‌ی مدرسه‌رفته‌ها خورده باشد. داستان به دار آویخته شدن حسنک وزیر. شاید این داستان را بتوان آغاز نخبه کشی در تاریخ ایران دانست. آغازی که در طول تاریخ ادامه داشته است و افرادی چون قائم‌مقام فراهانی، امیرکبیر و دکتر مصدق قربانیان آن بوده‌اند.
✔️جامعه‌شناسی نخبه کشی در نوع خود کتاب بسیار برجسته‌ای است. این کتاب توانسته است جایش را در میان خواننده‌ی عام و دانشگاهی باز کند .
✔️درباره علی رضاقلی
علی رضاقلی پژوهشگر علوم سیاسی و جامعه‌شناس ایرانی متولد 1326 در تهران است. او تحصیلات مقدماتی‌اش را در تهران انجام داده و سپس در دانشگاه تهران در رشته‌ی علوم سیاسی، دانشکده‌ی حقوق دانشگاه تهران پذیرفته‌شده است. رضا قلی پس از پایان تحصیلات لیسانس به خدمت سربازی رفت و سپس برای ادامه تحصیل دانشگاه سوربن فرانسه را برگزید. او پس دانشگاه سوربن در مدرسه سیاسی مطالعات عالی پاریس درس‌خوانده است.
یکی از دوستان بنده نقلی از آقای رضا قلی کرده است. تا آنجاییکه حافظه من اجازه 
می دهد . خاطره را نقل می کنم  .آقای رضا قلی ارادت خاصی به آقای خمینی داشته است.  روزی در دانشگاه سوربن  استاد رضا قلی در دانشگاه از او سئوال می کند. شنیده ام قرار است.در کشور شما انقلاب  شود.استاد از ایشان  چند سئوال جامعه شناسی و اقتصادی "از ایشان می کند. که آیا این امکانات را در کشور تان دارید .
 فراموش کردم چه سئوالاتی استاد دانشگاه از آقای رضا قلی پرسیده است 
." به هرحال استاد دانشگاه به آقای رضا قلی می گوید " با این شرایط اقتصادی واجتماعی که مردم شما دارید انقلاب شما شکست می خورد"آقای رضا قلی نزد آقای خمینی می رود .شرح واقعه را بیان می کند.که استاد ما گفته است. با این شرایط "اقتصادی و اجتماعی " کشور شما  انقلاب شما شکست می خورد رضا قلی به آقای خمینی می گوید :"اما این استاد ما یهودی است آقای خمینی به آقای رضا قلی 
می گوید:" چون این استاد دانشگاه یهودی است" انقلاب ما را متوجه نمی شود.ما موفق خواهیم شد.
✔️استاد رضا قلی به این دوست   بنده
 می گوید:" جوان بودیم . شور انقلابی داشتیم ، متوجه سخن به حق استاد خود نشدم "حالا متوجه می شوم. تمام سخنان 
استاد ما در دانشگاه سوربن در آن زمان گفته بود . با این شرایط "اقتصادی و اجتماعی"  که دارید .انقلاب شما شکست می خورد.
درست  در آمده است امیدوارم سخن استاد رضا قلی را به نقل از دوست خود نقل کردم  
امانتداری کرده باشم.متاسفانه همین مشکل" نیت خوانی"که اکثر ما ایرانیان داریم  به مشکل  می خوریم. ۱۴۰۰ سال پیش  امام علی گفته است. نقل به این مضمون است
"ببنید که فرد و شخص   چه می گوید؟ نه اینکه چه کسی می گوید؟ "
یعنی قضاوت شما روی سخن هر فرد و گروهی باشد. نگاه می کنیم .
درگروه های تلگرام اکثر مخاطبان 
قضاوت آنها این است.‌ چه کسی پیام می دهد؟دنبال این نیستند.‌شخص یا گروه 
چه مطلبی در پیام خودمی گوید پیشنهاد بنده یاد گیری و آموزش از هر گروه و شخصی است حتی اگر دشمن شما باشد.
✔️پیشنهاد می کنم . کتاب استاد 
"نخبه کشی " استاد رضا قلی  را 
نه یک بار بلکه چندبار بخوانید.
تا علت "عقب ماندگی" خود را 
پیدا کنیم.‌شاید " راهبردی" برای 
آینده باشد. در کتاب نخبه کشی .
 ✔️تحولات اروپا بعد از  قرون وسطی، به طور اختصاری به بررسی عملکرد برخی از شاهان و نخست وزیران ایران طی 5 قرن اخیر پرداخته است.
✔️در این کتاب، عوامل و عوارض درونی و بیرونی و روش‌های بیرون رانده
 شده اند . عوامل و موانع توسعه‌ی سیاسی و اجتماعی ایران شناخته شود.
✔️تحلیلی تاریخی و جامعه‌شناختی در باب استبداد و عقب‌ماندگی در ایران ارائه می‌دهد
اشاره‌ای کوتاه به تحولات اروپا بعد از قرون وسطی، به طور اختصاری به بررسی عملکرد برخی از شاهان و نخست وزیران ایران طی 5 قرن اخیر پرداخته است.
✔️ساختار اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ایران به گونه ای است که به نخبه گان سیاسی اجازه اصلاح وضع موجود را نمی دهد.
✔️وزارت خانه ها برای این تاسیس نشده اند که وظایف تقسیم کار اجتماعی ر

ا به عهده گرفته و خدمات مستمر داده و برنامه ای برای پیشرفت کشور داشته باشند بلکه هر صاحب نفوذی بر سر دستگاهی که درست کرده بود نشسته  است.تا بتواند از سرمایه ها و عواید مملکتی هر مبلغی را که بتواند بگیرد.
✔️آقای رضا قلی در کتاب خود ادامه می دهد در دو سده‌ی اخیر، برخی نخبگان سیاسی ایران می‌خواسته‌اند در ساخت و بافت جامعه‌ای که بر صدر آن قرار می‌گرفته‌اند اصلاحاتی بکنند و تغییراتی دهند. گرچه اینان در وجدان تاریخی توفیقاتی به دست آورده‌اند و نامشان به نیکی بر صفحه‌ی روزگار بر جا مانده است اما خود قربانی خواست‌ها و بستر نامساعد اجتماعی شده‌اند. 
محمد خاکساری
     ۱۷   آبان   ۹۹
@MoallemaneMotarez

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر