۱۳۹۶ مهر ۱۴, جمعه

"ارزیابی تجمع روز جهانی معلم در ایران"

موضوع: «ارزیابی تجمع روز جهانی معلم در ایران»

سلام همکاران فرهنگی، پس از هر تجمع اعتراضی جهت سطح ارتقا اعتراضات در تجمعات بعدی تشکل های صنفی فرهنگیان باید آن تجمع را تحلیل و ارزیابی کنند. نکات «مثبت و منفی» تجمع را مورد بررسی قرار دهند و با توجه به ارزیابی مورد نظر به رهنمودهای جدیدی برای تجمعات آینده راه پیدا کنند.

نکات مثبت تجمع روز جهانی معلم
۱. تجمع روز جهانی معلم گسترش کشوری داشته است: بنا به گزارش های رسیده در 20 استان کشور تجمع برگزار شده است.
۲. تجمع با «هدف مشخص» انجام شد. هدف تجمع فرهنگیان در شعار «بودجه عادلانه» متبلور بوده است.
۳. شعارها بصورت پلاکارد و شعارهای متحد در سراسر کشور در دسترس همکاران قرار گرفت و اکثر شعارهای تجمع، صنفی بوده است.
۴. تجمع روز جهانی معلم، رنگ چنگ اندازی برای دستیابی به قدرت سیاسی نداشته است. همکاران فرهنگی به این جمع بندی رسیده اند دیگر پیاده نظام «جناح های سیاسی حاکمیت» نیستند.
۵. در تجمعات به همکارانی که میخواهند اعتراضات صنفی را برای رسیدن به قدرت سیاسی و ورود به ساختار حاکمیت، به نوعی «پل عبور» خویش قرار دهند، اجازه «فرصت طلبی» داده نشده است.
۶. نیروی امنیتی و حراست های اداره آموزش و پرورش، مجبور به عقب نشینی شدند. چون با «اراده محکم» همکاران و بازنشستگان روبرو شدند.
۷. تجمع روز جهانی معلم، در خانه اصلی معلمان یعنی ادارات آموزش و پرورش انجام گرفت و از آن می توان  «درس گرفت». بهتر است تجمعات فرهنگیان در بسیاری از موارد، در جلوی ادارات اموزش و پرورش انجام گیرد. نخستین تاثیر آن این است که ارباب رجوع و همکارانی که به ادارات آموزش و پرورش مراجعه می کنند از نزدیک تجمع فرهنگیان را خواهند دید.

نکات منفی تجمع
۱. متاسفانه هنوز «ترس و نامیدی» در بین فرهنگیان دیده می شود و کمتر در تجمعات حضور فیزیکی دارند.
۲. استفاده مناسب از رسانه های خارجی برای اطلاع رسانی تجمع روز جهانی معلم انجام نشد.
۳. فعالان صنفی شهرستان ها با رسانه ها مصاحبه نکردند یا کم کردند و اینکه مقالات چندانی در نشریات ننوشتند.
۴. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در نشست ۱۱ شهریور ۹۶ بجنورد از تمام تشکل ها دعوت نکرد. لذا اطلاع رسانی جامع و کافی انجام نگرفت.
۵. کانون صنفی معلمان در تهران هنوز نتوانسته است «اعتماد لازم» را از فرهنگیان کسب کند. در تهران تعداد حدود 500 نفر از همکاران، از دو تشکل تهران و البرز شرکت کردند که در مقایسه با تعداد فرهنگیان کل این استان ها متاسفانه تعداد قابل توجهی نیست. لازم است کانون تهران از گذشته خود که تعدادی از هیات مدیره سابق اش وارد قدرت سیاسی شدند، انتقاد کند. 
۶. متاسفانه آقایان تجاری سیاسی، اکثر فعالان پیشکسوت را از خود رنجانده اند و به جای انتقاد از عملکرد گذشته خود و متحدانشان، به شدت در کار برچسب زدن به پیشکسوتان کانون صنفی معلمان کوشش کرده و می کنند.

جمع بندی
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران از نشست دوم خود در ۲۷ اردیبهشت ۸۱ در اصفهان، موضوع «روز جهانی معلم» برابر با 5 اکتبر و ۱۳ مهر ماه را در دستور کار خود قرار داد. پس به هر سو، تجمع فرهنگیان در روز جهانی معلم «یک قدم به جلو» است. قدمی ارزشمند که شورای هماهنگی با تشخیص «زمان و مکان» مناسب برای تجمعات بعدی خود می تواند از آن استفاده کند و پیگیر مستمر «بهبود»‌ در آموزش و پرورش گردد.

همچنین در پایان، تجمع روز جهانی معلم به حاکمیت و مسئولان حراستی آموزش و پرورش این هشدار را داد که فرهنگیان با «صبر» و «پیگیری» سخت کوشانه به دنبال تحقق خواسته های صنفی خود بوده، هستند و خواهند بود، و تهدیدات حاکمیت اثر چندانی در سست کردن اراده آن دسته از «فرهنگیان پیگیر» نخواهد گذاشت.

به امید پیگیری
به امید تغییر
به امید آموزش و پرورشی نوین

با احترام
محمّد خاکساری
مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه قلم معلّم
و یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
۱۴ مهر ماه ۱۳۹۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر