۱۳۹۹ مهر ۱۴, دوشنبه

پیام مشترک سازمانی کار،یونسکو، یونیسف، آموزش بین الملل روز جهانی معلم

📚پیام مشترک:📚
اودری آزولای، مدیرکل *یونسکو*
گای رایدر، مدیر کل *سازمان جهانی کار*
هنریتا اچ فور، مدیر اجرایی *یونیسف*
دیوید ادواردز، دبیر کل *سازمان جهانی آموزش*
به مناسبت  *روز جهانی معلم* سال ۲۰۲۰ ، ۱۳ مهر ۱۳۹۹

⁩معلمان؛ هدایتگران شرایط  بحران و تغییردهندگان تصویر آینده
هر سال روز جهانی معلم نقش حیاتی معلمان را در رسیدن به آموزش عمومی پرکیفیت به یادمان می‌آورد. امسال با وجودِ چالش‌های پیشِ رویِ معلمان در هنگامۀ بحران کووید ۱۹ این اهمیت بیشتر هم شده است. همان‌طور که این همه‌گیری نشان داد، معلمان سهم عمده‌ای در تضمین تداوم یادگیری و حمایت از سلامت ذهن و جسم دانش‌آموزان دارند. 

🔹به‌دلیلِ کووید ۱۹، تقریباً مدارسِ ۱/۶ میلیارد دانش‌آموز یعنی بیش از ۹۰% کل جمعیت دانش‌آموزان ثبت‌نامی دنیا، بسته شده است. هم‌چنین بحران کووید ۱۹ روی کار ۶۳ میلیون معلم تأثیر گذاشته، نقاط ضعف همیشگی بسیاری از *نظام‌های آموزشی* را آشکارتر ساخته و با اثرات نابودگر خود بر جوامع حاشیه‌نشین، بی‌عدالتی‌ها را تشدید کرده است. 
در این بحران معلمان مثل همیشه، رهبری و نوآوری‌های بزرگی را برای تضمین این هدف از خود نشان دادند: 
 *یادگیری‌ هرگز متوقف نمی‌شود* و هیچ دانش‌آموزی از آموختن بازنمی‌ماند. در سرتاسر جهان، معلمان فردی و گروهی تلاش کردند تا راه‌حل‌هایی بیابند و محیط‌های یادگیری جدیدی برای دانش‌آموزانشان پیدا کنند تا کاری کنند که آموزش ادامه یابد. نقش مشاورۀ آن‌ها در طرح‌های بازگشایی مدارس و حمایت از دانش‌آموزان برای برگشت به مدرسه ،هنوز که هنوز است مهم است. 

🔹اکنون باید فراتر از کووید ۱۹ را تصور کنیم و *انعطاف‌پذیری* نظام آموزشی‌مان را بیشتر کنیم تا بتوانیم سریع و مؤثر به این بحران و  بحران‌های دیگر واکنش نشان دهیم. این به معنای حمایت مالی از آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری بر تربیت معلم پرکیفیت در بدو ورود و تداوم برنامه‌های ارتقای حرفه‌ای برای معلمان موجود است. 

بدون اقدام اضطراری و افزایش سرمایه‌گذاری، بحران یادگیری ممکن است به فاجعۀ یادگیری بدل شود. حتی پیش از کووید ۱۹ هم بیش از نیمی از کودکان ۱۰ ساله در کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط قادر نبودند یک کتاب داستان ساده را درک کنند. 

🔹برای ساختنِ نیروی کار انعطاف‌پذیر تعلیم و تربیت در دوران بحران، تمام معلمان باید به مهارت‌های دیجیتال و مهارت‌های تعلیمی برای تدریس از راه دور، تدریس آنلاین و یادگیری تلفیقی یا یادگیری چندگانه مجهز شوند چه در محیط‌های دارای فناوری بالا و چه در محیط‌های کم- یا بی‌فناوری. دولت‌ها باید دسترسی به زیرساخت‌های دیجیتال و اتصال را در هرجایی ازجمله نقاط دوردست و روستایی تضمین کنند. 

🔹در بحبوحۀ کووید ۱۹ ، مسئولیتِ دولت‌ها، شرکای محلی‌شان و دیگر بازیگران حتی از پیش هم بیشتر است. ما از دولت‌ها دعوت می‌کنیم برای تداوم بخشیدن به بهبود مستمر شرایط کاری معلمان، از ایمنی، سلامت و بهزیستی معلمان حمایت کنند و معلمان و انجمن‌های آن‌ها را در مقابله و بازسازی آموزشی نسبت به کووید۱۹ دخالت دهند. 

🔹امروز همۀ ما معلمان را گرامی می‌داریم به‌خاطر تعهد مداومشان نسبت به دانش‌آموزان و به‌خاطر سهمی که در دستیابی به اهداف ۲۰۳۰ در بند چهارم اهداف *توسعه‌ی پایدار* ایفا می‌کنند، می‌ستاییم؛ به‌خاطر نقش محوری‌شان در گذشته و حال و در واکنش و کمک به خروج از بحران همه‌گیری. 

🔹اکنون زمانی است که باید *نقش معلمان* را در کمک به این نسل از دانش‌آموزان برای دستیابی به تمام توانمندی‌هایشان به رسمیت بشناسیم. اکنون زمانی است که باید *اهمیت آموزش* به‌عنوان محرک کوتاه‌مدت، رشد اقتصادی و هم‌بستگی اجتماعی حین و پس از کووید۱۹ به رسمیت بشناسیم. اکنون زمانی است که تصورمان را از آموزش تغییر دهیم و به چشم‌انداز «*دسترسی به یادگیری باکیفیت برای هر کودک و نوجوان*» دست پیدا کنیم. 

🖌مترجم: دکتر محمد نوری‌زاده، معلم مدرسه و دانشگاه، نیشابور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر