۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۲, چهارشنبه

عزل منتظری و سناریو بازنگری قانون اساسی

۹۳ - عزل منتظری و سناریوی بازنگری قانون اساسی

روز دوشنبه ۲۹ اسفند ۶۷ در ساعت ۱۸/۵۸ سال جدید تحویل شد و روز سه شنبه اول فروردین ۶۸ بود. سفره هفت سین مختصری چیدم. دور سفره نشستیم . محمد دعای تحویل سال را خواند و از من و پسرها هم خواست تا دستان خود را رو به آسمان بگیریم و بعد از او تکرار کنیم. وقتی سال تحویل شد و تلویزیون آغاز سال نو را اعلام کرد به یکدیگر تبریک گفتیم و محمد به من و  پسرانم عیدی داد.


۵ فروردین ۶۸ انگلیس ۱۸ نفر از دانشجویان ایرانی را پس از فتوای خمینی به قتل سلمان رشدی،از انگلیس اخراج کرد. علت اخراج آنها را شرکت در تظاهرات حمایت از فتوای خمینی اعلام کرد.

۷ فروردین ۶۸ عزل آیت الله منتظری از قائم مقام رهبری. او مرجع شیعه و از رهبران انقلاب ۵۷، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و قائم مقام رهبری بود. منتظری در سال ۶۴ توسط مجلس خبرگان به قائم مقامی ولی فقیه انتخاب شده بود. پس در صورت لزوم باید از طرف همین مجلس هم برکنار می شد. اما خمینی شخصا او را عزل کرد.!!

اختلاف اصلی منتظری با خمینی، بر سر مسائل حقوق بشری خصوصاً اعدام زندانیان سیاسی در مرداد و شهریور ماه سال ۶۷ بود. منتظری بارها در خصوص حفظ حقوق زندانیان سیاسی و سایر شهروندان کشور، نامه هایی خطاب به خمینی نوشته بود.

  خمینی در نامه ی عزل منتظری چنین نوشت:
    « از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از کانال آنها به منافقین(لقبی بود که به مجاهدین خلق داده بودند) می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده اید. شما در اکثر نامه ها و صحبت ها و موضع گیری هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرالها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند.
     به قدری مطالبی که می گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب  به آنها نمی دیدم.مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می بینید که چه خدمت ارزنده ای به استکبار کرده اید.»

     خامنه ای رئیس جمهور وقت طی نامه ای به خمینی پیشنهاد کرد که برخی از اصول قانون اساسی تغییر کند. نمایندگان مجلس در ۲۷ فروردین ۶۸ ضمن خواندن نامه ای خطاب به خمینی از او خواستند هیئتی برای بازنگری قانون اساسی تعیین کند. بعد در ۲۹ فروردین ۶۸ هم شورای عالی قضایی نیز از خمینی خواست قانون اساسی بازنگری شود و به آرای عمومی گذاشته شود.
     کاملا مشخص بود که باز سناریویی ضد مردمی توسط آخوند ها در حال اجرا است.!!

     در ۴ اردیبهشت ۶۸ خمینی نامه ای به رئیس جمهور وقت خامنه‌ای نوشت و بازنگری قانون اساسی را تکلیفی شرعی و ضرورتی ملی خواند.! او هیئتی متشکل از ۲۵ نفر، شامل ۲۰ نفر از طرف خود و پنج نفر به انتخاب مجلس شورای ملی را مامور بازنگری قانون اساسی کرد.!!
    اکثر پیشنهادهای خمینی بر بازنگری، رهبری و تمرکز در مدیریت قوه مجریه ، تمرکز در مدیریت قوه قضائیه ، تمرکز در مدیریت رادیو و تلویزیون ، تعداد نمایندگان مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل مشکلات نظام و مشورت دادن به صورتی که قوه ای در برابر قوای دیگر نباشد، تنها راه را بازنگری قانون اساسی و تغییر نام مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی دانست.!!

     ۲۰ نفری که خمینی مامور بازنگری قانون اساسی کرد عبارتند از: علی خامنه ای، علی مشکینی، حسین طاهری، محمد مومن قمی، اکبر رفسنجانی، ابراهیم امینی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد موسوی خوئینی‌ها، محمد محمدی گیلانی، ابوالقاسم خزعلی، محمد یزدی، محمد امامی کاشانی، احمد جنتی، محمد رضا مهدوی کنی، احمد آذری قمی، محمد رضا توسلی محلاتی، مهدی کروبی و عبدالله نوری که همه آخوند بودند و فقط حسن حبیبی و میرحسین موسوی غیر آخوند ولی در همان جناح حاکم بودند.

    پنج نفر نماینده مجلس هم عبارت بودند از: حسین هاشمیان، عباسعلی عمید زنجانی، اسدالله بیات، نجفعلی حبیبی، هادی خامنه‌ای که جمعا اعضای شورای بازنگری قانون اساسی را تشکیل دادند.!!!

۶ اردیبهشت ۶۸ در مقابله با اخراج ۱۸ ایرانی توسط انگلیس، ۱۸ نفر از اتباع انگلیسی را  جمهوری اسلامی از ایران اخراج کرد. آنان بازرگان و کارمند بودند.

    شورای بازنگری در تاریخ ۷ اردیبهشت ۶۸ با تشکیل ۴ کمیسیون آغاز به کار کرد و در ۴۱ جلسه، قانون اساسی را از ۱۲ فصل به ۱۴ فصل و از ۱۷۵ اصل به ۱۷۷ اصل رساندند.

   در این بازنگری مقام «نخست وزیر» و «شرط مرجعیت» برای رهبری حذف شد و  تحت عنوان« ولایت مطلقه فقیه » به وظایف و اختیارات رهبری در بسیاری موارد افزوده شد.!!!

https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر