۱۴۰۳ خرداد ۱, سه‌شنبه

گسترش فقر غذایی در ایران

گسترش فقر غذایی با افزایش قیمت خوراکی‌ها در ایران

✍ کنعان مختار

افزایش قیمت اقلام خوراکی‌ها روزبه‌روز ابعاد جدیدی از فقر غذایی در ایران را آشکار می‌کند. گزارش‌های رسمی و روایت شهروندان از کاهش محسوس خرید محصول‌های گوشتی و لبنی خبر می‌دهند. برخی از افراد حتی در صورت داشتن شغل رسمی باز هم فقیر محسوب می‌شوند و به خیل «شاغلان فقیر» اضافه شده‌اند.

«کوثر» همراه همسر و دو دخترش، در خانه‌ای استیجاری و محله‌ای متوسط‌نشین زندگی می‌کند. همسرش، کارمند اداره گاز است و خودش پاره وقت در یک مهد کودک کار می‌کند. در مورد هزینه‌های خوراک خانواده می‌گوید:
در این دو سه سال اخیر، مصرف گوشت و مرغ و برنج و حبوبات و خیلی از خوارکی‌ها دیگر را پایین آوردیم. دو کیلو گوشت قرمز را تا یک، یک ماه و نیم کش می‌دهم. مجبورم با‌ آن‌ها غذاهایی درست کنم که گوشت کمتری لازم داشته باشند. یا خرید ماهی را خیلی وقته نداشته‌ایم، شاید دو سال است لب به ماهی نزدیم. مصرف ماکارونی و سویا و تخم مرغ و ... را بیشتر کردیم. این همه از خوراکی‌ها زدیم ولی باز هر ماه به سوپرمارکت بدهکاریم. حقوق شوهرم و درآمد کم من کفاف خیلی چیزها را نمی‌دهد، شاید باور نکنید ولی دو سال است من و شوهرم فقط یک دست لباس و کفش برای خودمان خریدیم. ترجیح می‌دهیم برای بچه‌ها بخریم، نمی‌شود نخرید. هروقت آشپزی می‌کنم تو فکر صرفه‌جویی مرغ و گوشت و روغنم. مهمان هم اصلاً نداریم. نه ما برای شام و نهار جایی می‌رویم، نه کسی می‌آید.


در چند سال گذشته، اقلام خوراکی تورم بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. اگرچه مسئولین جمهوری اسلامی از کاهش تورم و افزایش رفاه عمومی می‌گویند اما آمارهای رسمی و غیررسمی از کاهش مصرف برخی اقلام خوراکی مانند گوشت و لبنیات خبر می‌دهند. همچنین برخی منابع آژیر قرمز را برای فقر غذایی و کمبود کالری به صدا درآورده‌اند. با وجود این به نظر نمی‌رسد دولت چاره‌ای برای مهار تورم و افزایش قدرت خرید مردم داشته باشد.

در مورد کمبود کالری و افزایش فقرمرکز پژوهش‌های مجلس نوشت:

میزان مصرف کالری نیمی از جمعیت ایرانی‌ها در سال۱۴۰۱، کمتر از حد استاندارد (۲۱۰۰ کالری در روز) بوده و «حدود ۳۰ درصد از جمعیت ایران‌ زیر خط فقر» قرار دارند. همه دهک‌ها میزان کالری خود نسبت به سال ۱۴۰۰ را کم کرده‌اند که میزان این کاهش در دهک‌های متوسط شدیدتر بوده است.
این مرکز درحالی خط فقر خانوار سه نفره را در کل کشور حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان می‌کند که به گفته برخی کارشناسان این رقم بسیار بالاتر از عدد یاد شده است. درهمین رابطه، محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، سال گذشته بیان کرد که «خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است». این نماینده مجلس در توضیحی افزوده بود:

با توجه به شرایط مسکن، اجاره، معیشت و تورم مشاهده می‌کنیم که قشر متوسط جامعه عملا به سمت حاشیه‌نشینی در تهران و یا شهرهای همجوار سوق پیدا کرده و به همین علت ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مسائل اجتماعی و سیاسی متعدد باشیم.

خبرگزاری «ایلنا» نوشت:
سبد معیشت خانوارهای کارگری در کلان‌شهرها به ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.
مجلس به دو عاملی که نقش اصلی در کاهش مصرف کالری داشته‌اند اشاره کرده است:

نخست اینکه خانوارها به دلیل تورم بالای مواد غذایی و افزایش سایر هزینه‌ها نظیر مسکن، سعی کرده‌اند که مصرف غذایی خود را کاهش دهند، دیگر اینکه خانوارها به دلیل چشم انداز نامطلوب اقتصاد سعی کرده‌اند که از میزان کالای خوراکی خود بکاهند تا بتوانند کالاهای بادوام بیشتری خریداری کنند.

منبع: رادیو زمانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر