۱۴۰۳ تیر ۲۴, یکشنبه

برخورد شتاب زده و نابخردانه با کار آفرینان کشور

۱۱۱ - برخورد شتاب زده و نابخردانه با کارآفرینان کشور

اول اسفند ۶۸ حبیب الله ثابت بازرگان، کار آفرین و پایه گذار سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران و کارخانه پپسی کولا درگذشت.

او اولین کارخانه صنعتی «مبل ایران» را تاسیس کرد. ثابت با آوردن تکنولوژی های روز دنیا و گرفتن نمایندگی شرکت های خارجی و تاسیس کارخانه های متعدد، خدمت بزرگی به صنعتی شدن ایران کرد.

    ثابت تحصیلات ابتدایی را در مدارس تربیت و سن لویی تهران گذراند و تابستان در یک دکان دوچرخه سازی کار می کرد و پس از چندی شعبه ای از مغازه دوچرخه سازی و تعمیر آن را در خیابان شمیران مقابل خیابان دولت راه اندازی کرد. او آخر هفته به کسانی که برای تفریح به شمیران و قلهک می رفتند دوچرخه کرایه می داد.
   ثابت در ادامه این کار با خرید و فروش دوچرخه و بعد خودرو و سپس بردن مسافر به اطراف و بعد به بغداد و بیروت و همچنین خرید خودرو از خارج و آوردن آن به ایران راه را برای تاسیس شرکت حمل و نقل مدرن در ایران با نام « اداره حمل و نقل ثابت» باز کرد. سپس تمام امور پست کشور را انجام داد.

   ثابت با پشتکار و فعالیت خود بسیاری از کارخانجات و تاسیسات را در ایران راه اندازی کرد و یا از سهامداران آن بود، نظیر رادیو تلویزیون، پپسی کولا، ایران سیلندر، جنرال تایر، شرکت چوب پنبه، بانک ایران و خاورمیانه، بانک ایرانیان، بانک ایران و انگلیس، هواپیماهای بیچ کرافت، ریش تراش فیلیپس ، لیفتراک و همچنین دارای نمایندگی خودرو داج و چند نوع تلویزیون و یخچال و کارخانه لاستیک سازی گودریچ و کارخانه قند بود.

     ثابت دارای ۴۱ شرکت بازرگانی بود که حدود ۱۰ هزار نفر در آن مشغول به کار بودند.! محمد رضا پهلوی با ایجاد تجارت آزاد در پی سیاست کاهش قیمت ها بود و در پی آن ثابت به اتهام گران فروشی در سال ۵۴ تحت تعقیب قرار گرفت. او در سال ۵۵ به فرانسه مهاجرت کرد. در سال ۵۷ یکی از کارخانجات پپسی کولا توسط گروهی به آتش کشیده شد و او اعلام کرد که دیگر به ایران برنمی گردد.

    بعد از پیروزی انقلاب اموال بازمانده او مصادره شد. در تیرماه ۵۸ کارخانه هایش ملی و بخشی از اموال او به بنیاد مستضعفان سپرده شد. ثابت در زمان محمدرضا پهلوی یکی از بزرگترین سرمایه داران ایران شد و برخی او را بزرگ ترین سرمایه دار ایران می دانند.
بعد از پیروزی انقلاب ۵۷ نه تنها از او دعوت نشد تا به ایران برگردد و تجربیات ارزشمند خود را در اختیار کشور و پیشرفت امور اقتصادی قرار دهد، بلکه کار آفرین دیگری به نام حبیب الله القانیان را نیز در ۲۷ بهمن ۵۷ بازداشت کردند و پس از  یک محاکمه ی ۲۰ دقیقه ای توسط آخوند خلخالی، در ۱۹ اردیبهشت ۵۸ تیرباران نمودند و اموال او  نیز مصادره شد.!!!

          حبیب الله القانیان معروف به حاج حبیب الله رئیس انجمن کلیمیان تهران، کار آفرین و سرمایه دار بزرگ ایرانی بود. او بنیانگذار شرکت های پلاستیک سازی پلاسکو و صنایع پروفیل آلومینیوم در ایران بود. القانیان نخستین یهودی اعدامی پس از انقلاب ۵۷ است.
     ساختمان پلاسکو واقع در چهار راه استانبول ( که در ۳۰ دی ماه ۹۵ بر اثر آتش سوزی فروریخت و ۵۹۰ واحد تجاری در آن نابود شد) و ساختمان آلومینیوم واقع در خیابان جمهوری نخستین برج های ایران بودند.
              تمام اموال و کارخانه های او و خانواده‌اش به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شد. اعدام او در مهاجرت گسترده ی یهودیان ایران نیز تاثیر زیادی داشت.!
     به فاصله یک روز از تیرباران القانیان، برای اولین بار زمزمه تحریم اقتصادی ایران در صحن مجلس نمایندگان امریکا شنیده شد. اعدام القانیان اتهام «یهود ستیزی» را بر  حاکمان جدید ایران وارد کرد.!!

     عید نوروز باستانی از راه می رسید و مردم در کوچه و بازار به اندازه ی بضاعت خود مشغول تدارک ایام عید بودند. من نیز علاوه بر خرید مقداری شیرینی در روزهای آخر اسفند ۶۸ یک تنگ ماهی قرمز و یک گلدان سنبل هم برای سفره هفت سین خریدم.  برای بچه ها هم مقداری لباس و دو جفت کفش خریدم تا با  فرا رسیدن عید نوروز، مثل دوران کودکی خودم با پوشیدن لباس و کفش نو خوشحال شوند و بعد هم با گرفتن عیدی این ایام خجسته را به خوبی در یاد داشته باشند.!

  آن سال زمان سال تحویل تقریبا نیم ساعت بعد از نیمه شب بود. بچه ها را بعد از  ناهار تشویق کردم، بخوابند تا در هنگام سال تحویل بیدار باشند اما سرانجام پسر کوچکم بعد از بیداری، با بازیگوشی هایش چنان خود را خسته کرده بود که یکی دو ساعت قبل از سال تحویل خوابش برد و کنار سفره هفت سین نبود.!!

    خامنه ای در پیام نوروزی خود از نبود خمینی سخن گفت.

https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر