۱۴۰۳ تیر ۲۸, پنجشنبه

آفت کیفیت آموزشی و تحصیلی نتیجه عدم عدالت اجتماعی

۱۱۲ - افت کیفیت آموزشی و تحصیلی نتیجه عدم عدالت اجتماعی

از روز هفتم عید نوروز ۶۹، ماه رمضان شروع شد. بعضی از مردم به مناسبت این ماه از رفتن به مسافرت خودداری کردند و بعضی هم به مسافرت رفتند چون تا چهار روز اول سال، ادارات دولتی تعطیل بودند. برخی از کارکنان دولت، آن ۷ روزی که قبل از  ۱۲ ( روز جمهوری اسلامی) و ۱۳ ( روز سیزده بدر)  فروردین بود را مرخصی گرفته و در  مسافرت یا ماندن در خانه می گذراندند.

   من چون اولین باری بود که کار اداری انجام می دادم نمی دانستم که من هم می توانستم در اواخر اسفند ۶۸ تقاضا ی مرخصی برای این روزها را بدهم. بهرحال بعد از ۴ روز به اداره رفتم. اکثر همکاران در مرخصی بودند و اداره کاملا خلوت و ساکت بود.!

     همیشه ما معلمان را سرزنش می کردند که عید و تابستان تعطیل هستیم و خوش می گذرانیم.!! یا شنیده می شد که کارمندان و کارگران ۴۴ ساعت در هفته کار می کنند و معلمان هفته ای ۲۴ ساعت.! اما حالا می دیدم که کارکنان اداری روزهای خاصی از یک ماه مرخصی سالانه ی خود را در هر زمان که لازم دارند استفاده می کنند اما  ما معلمان همزمان با تعطیل رسمی مدرسه در ایام عید و از نیمه تیر تا آخر مرداد تعطیل هستیم. با  وجود این مقدار تعطیلی، طبق اعلام نظر سازمان بین المللی کار «میزان کار مفید» معلمان از سایر کارکنان بیشتر است.!!

واقعیت این است که ساعات تدریس موظف معلمان در مقطع ابتدایی ۲۴ تا ۳۲ ساعت و در مقطع متوسطه ۲۴ ساعت در هفته می باشد. این فقط ساعات حضور معلم در کلاس است. کار آموزشی محدود به حضور در کلاس نیست بلکه نیاز به مقدمه و موخره  دارد. معلم به ازای هر ساعت رسمی، یک ساعت کار غیر رسمی آموزشی خارج از کلاس انجام می دهد. یعنی ساعت کار واقعی بک دبیر موظف ۴۸ ساعت در هفته است که نیمی از کار را در کلاس و نیمی را خارج از کلاس انجام می دهد.

معلم باید کتاب ها و مقالات جدید در رشته تخصصی خود را مطالعه کند تا معلوماتش به روز باشد. در حوزه تعلیم و تربیت و روان شناسی باید با نظریه های جدید آشنا شود. طرح درس جهت تدریس و طرح سوال برای امتحان و تصحیح اوراق امتحانی دانش آموزان در امتحانات هفتگی و ماهیانه و ثبت نمرات، نیاز به زمان دارد و معمولا  معلمان این کارها را در کتابخانه یا منزل خود انجام می دهند.

  در رژیم گذشته دبیران ۲۲ ساعت در هفته تدریس می کردند. در زمان جنگ ایران و عراق و در وزارت علی اکبر پرورش طبق بخشنامه ای از معلمان خواسته شد که با ۲ساعت تدریس اضافه جای خالی معلمانی که به جبهه رفته اند را پر کنند. به این ترتیب هر معلم ۲۴ ساعت تدریس می کرد.

    در اواخر سال ۶۹ دولت رفسنجانی قول داد که از فروردین ۷۰ ،ساعت کار دبیران به وضعیت قبل از جنگ برگردد. این وعده با وجود تاکید دیوان عدالت اداری هنوز اجرا نشده است.!!!
    کار تصحیح اوراق امتحانی خرداد ماه و وارد کردن نمرات دانش آموزان در لیست های مربوطه و رسیدگی به اعتراضات تا اواسط تیرماه طول می کشد. معلمان باید از اول شهریور که امتحانات تجدیدی شروع می شود در مدرسه حضور یابند. این امتحانات هم معمولا تا ۲۰ شهریور ادامه دارد.

    در واقع تعطیلات معلمان ۴۵ روز است. فقط ۱۵ روز بیشتر از کارمندان و کارگران. حال باید پرسید که آیا معلمان در تعطیلات خود به ویلاهایی که در شمال دارند می روند یا با جیب پر پول به مسافرت خارج از کشور ؟!!!

وقتی دانش آموز دبیرستان بودم دبیران با لباس های شیک و ماشین های شخصی «تویوتا کرونا» ، «وولف » و «شورلت» به مدرسه می آمدند. از سفر تابستانی خود به ایتالیا و...تعریف می کردند. آقای شریفی استاد جغرافی ما در دانشسرای راهنمایی تحصیلی هرکشوری را که درس می داد مشاهدات شخصی خود از آن کشور را برای ما بیان می کرد.!! چیزی که امروز برای معلمان به صورت آرزو در آمده است.!

    متاسفانه امروزه انجام مسافرکشی و کارهای متفرقه توسط معلمان موجب فرسایش اعصاب و روحیه آنان شده است.  ژاپن که یک پنجم ایران وسعت  و دو برابر ما جمعیت دارد مدارس آن مطابق با استانداردهای آموزش بین الملل به امکاناتی چون تلویزیون، تابلوهای الکتریکی، سالن مخصوص موسیقی و رقص، آزمایشگاه علوم، کتابخانه، سالن ها و زمین های ورزشی، استخر شنا، استودیوی ضبط و پخش صدا و تصویر، سالن کامپیوتر و سالن آشنایی با جهان از طریق اینترنت، کتاب ها و نوارهای ویدیویی مجهز هستند.
در کشور ما چند مدرسه را سراغ دارید که این امکانات را داشته باشد.؟

    مدارس ما در شهرها یک حیاط آسفالت شده دارند با یک تور والیبال در وسط آن و تعدادی کلاس که بدون امکانات آموزشی یا حداکثر یک نمازخانه که آن هم قبلا کلاس بوده است.! در روستاها...!!
    افت کیفیت آموزشی و تحصیلی دانش آموزان نتیجه ی عدم وجود عدالت اجتماعی ، عدم امنیت شغلی و وجود افراد بی صلاحیت  در مقامات کشور خصوصا در صدر آموزش و پرورش است.
https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر