۱۳۹۷ آبان ۱۴, دوشنبه

"شبکه های افقی صنفی در مدارس "

معلمان معترض: معلمان معترض شبکه های ارتباطی افقی صنفی درمدارس 👉👉👉 ✍️ محمد خاکساری(مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه قلم معلم ،یکی از موسسین کانون صنفی معلمان) 14 آبان 97 در مدیریت دو نوع شبکه ارتباطی وجود دارد .یکی شبکه های عمودی و دیگری شبکه های افقی است. بیشتر در سازمان های اداری و دولتی و نظامی شبکه مدیریت عمودی است.یعنی دستور از بالا می اید به مسئولان زیر دست می رسد . اما در شبکه افقی کارکنان بصورت موازی و افقی ارتباط دارند. شبکه های افقی در لایه های مختلف پیاده سازی می شوند و برای کاربردهای مختلف استفاده قرار می گیرند.نهاد های مدنی بهتر است . بصورت شبکه های افقی ارتباط داشته باشند.شبکه ارتباطی افقی در مدارس از نظر روانی، موجب افزایش روحیه در بین معلمان مدارس می گردد.قدرت همکاری را بالاتر می برد. بطور مثال در مدرسه گروه سازمان یافته صنفی 3تا 5 نفر تشکیل شود. با مدارس مجاور خود که گروه صنفی دیگری که تشکیل شده است. ارتباط افقی داشته باشند. روحیه حمایتی معلمان را بالا می برد. احساس می کنند. در فعالیت صنفی تنها نیستند. ارتباط افقی مدارس در حد یک ایده سازماندهی و تشکیلاتی است.که باید موانع اجرایی ان بر طرف شود . در مراحل اولیه مشکلاتی وجود خواهد داشت. وقتی وارد فعالیت شبکه های ارتباطی گروه افقی صنفی شدند..کم کم موانع بر داشته شود.یکی از موانع گروه صنفی در مدارس،" همفکر و همگرا" نبودن گروه صنفی است.هر همکاری برداشت خو د را از اهداف صنفی دارد. موجب اختلاف می شود. دوم اینکه هر همکاری با یه سری افکار خود خو و عادت کرده است.. حاضر به تغییر خود نیست.ارتباط افقی را مشکل می کند سوم اینکه هر یک از همکاران ارزش های متفاوتی دارند. این ارزش های متفاوت مانع تشکیل گروه صنفی در مدارس می شود. .چهارم همکاران به یکدیگر اعتماد ندارند. هر همکاری دیگری را متهم می کند. تشکیل گروه و ارتباط افقی با مشکل مواجه می کند. تلقی من این است. ابتدا تغییر از مدرسه باید شروع گردد. هدف از ارتباطات افقی، به وجود آوردن کانالی برای هماهنگی و حل مسئله صنفی معلمان است. از نظر امنیتی شبکه گروه افقی آسیب کمتری دارد.. اگر یک شبکه از کانال خارج شد. گروه های دیگر باهم ارتباط خود را حفظ خواهند کرد.بیشتر تشکل های صنفی فرهنگیان ایران شبکه ارتباطی انان عمودی است .طبق تجربه گذشته صنفی فرهنگیان نشان داده است. هرگاه چند نفر از افراد تاثیر گذار هیات مدیره دستگیر شوند.فعالیت هیات مدیره کاهش می یابد. ولی اگر تشکل صنفی بین اعضای خود شبکه ارتباطی افقی داشته باشد. تشکل صنفی کمتر اسیب می بیند.یادم هست . در سال 85 که هیات مدیره تشکل های صنفی شهرستان ها و وتهران را دستگیر شدند. همکاران چون ارتباط افقی داشتند.هیات مدیره دوم را بطور موقت سریع جایگزین کردند. تلگرام نمی تواند کارکرد شبکه های ارتباطی افقی داشته باشد. چون اعضای عضو تلگرام شناخته شده نیستند. ولی شبکه ارتباطی 3تا 5 نفره تعامل اجتماعی بیشتری دارند. اعضای گروه همدیگر بهتر می شناسند. خلاقیت در گروه های کوچک تر بیشتر شکوفاتر می شود. اگر شبکه ارتباطی گروه مدارس شکل بگیرد. راه برای "اتحاد صنفی "هموار می شود. کافی است در هر مدرسه 3تا 5 نفر همفکر و همراه پیدا شوند. گروه صنفی خود را تشکیل دهند.تا بتواند در محیط های کوچک تر بتوانند مشکلات خود را حل کنند. گروه های صنفی در مدارس گروه های غیر رسمی هستند. این سیستم غیر رسمی در جهت سیستم رسمی که همان تشکل صنفی پیش می رود.در راه ارتباط تشکل صنفی شکل می گیرد.این ارتباطات غیر رسمی قدرت و اثربخشی به تشکل صنفی می دهد.البته در ارتباطات صنفی عوامل فرهنگی و روانی تاثیر گذار هستند. پیشنهاد اینجانب این است گروه های کوچک در مدارس و تشکل های صنفی تشکیل شود.تا توان تشکیلاتی تشکل های صنفی فرهنگیان ارتقا یابد. به امید تغییر خواسته صنفی رایگان بدست نمی آید. ✅ای دی هفته نامه قلم معلم 👈👈 @ghalamemoalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر