۱۳۹۸ فروردین ۳۰, جمعه

عبادت بح جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست

عبادت به جز خدمت خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست
"سعدی شیرین سخن"

✍️ محمد خاکساری(مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه قلم معلم ،یکی از موسسین کانون صنفی معلمان

30   فرودین    98

اینجانب ادیب و شاعر نیستم.اتفاقا ادبیات اینجانب قوی نیست. در حد توانایی و برداشت خودم  در مورد شعر سعدی شیرین سخن  مطالبی راخدمت همکاران عرض می کنم.اعتقاد اینجانب این است.سعدی مردم شناس زمان خود بوده است. چون اطلاعات خود رابطورعملی یا به اصطلاح
جامعه شناسان"پراتیک "کسب می کرده است.پس از سال ها طولانی سفر به اقصی نقاط  و اشنایی با فرهنگ های مختلف ،سپس به شیراز امد ."گلستان و بوستان "را نوشت.عبادت در تمام ادیان انجام می شود.ادیان به روش های مختلف عبادت  انجام می دهند.هر دینی بنا به اعتقادات خود عبادت می کند. سعدی عبادت را خدمت به مردم
می داند. یعنی نزدیکی به خداوندخدمت به دیگران است. تعبیر اینجانب از شعر سعدی شیرین سخن در این شرایط زمانی این است. اگر فرهنگیان و بازنشستگان می خواهند عبادت کنند.بطور مثال به سیل زدگان کمک کنند.البته کمک های مردمی فرهنگیان به مناطق سیل زده  می رود.  این عبادت است.البته این وظیفه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بود ه است  .
که سازماندهی.این کار را بکند.  تهران و شهرستان کمک به سیل زدگان کردند.بهتر بود.این کمک ها با نام شورای هماهنگی فرهنگیان ایران انجام می شد. متاسفانه هماهنگی بین تشکل های صنفی در
حد مناسب نیست.یکی دیگر از موارد عبادت فرهنگیان و بازنشستگان این  است ، که حمایت از اعتراضات صنفی کنند. که همکاران و بازنشستگان زودتر به خواسته های صنفی خود برسند. اگر هم همکاری، اعتقاد به عبادت ندارد.وجدان که دارد. وجدان بشری قاضی درونی انسان ها است. در ادامه شعر  سعدی می گوید "عبادت به  تسبیح و سجاده و دلق نیست" دلق به معنای خرقه  و لباس درویشان است . یعنی اگر مدام در سجده باشی و ذکر با تسبیح بگویی و لباس
درویشان برای ساده زیستی بپوشی مثل خدمت به دیگران نیست.در این شعر سعدی به مفهوم عبادت پرداخته است. یعنی سجده و تسبیح برای رسیدن به خدا ظاهر مسئله می داند. عبادت واقعی را کمک به مردم می داند. اگر می خواهی به مفهوم واقعی شعر  برسیم .این است  کمک به مردم بکنیم.تا به کمال برسیم. کمک کردن در تمام فرهنگ ها ارزش دارد. حتی کسانی که اعتقاد  به خدا ندارند. کمک و خدمت به مردم  برای انها ارزش دارد. سعدی از زبان خود و در زمانه خود این شعررا گفته است. ما باید.به مفهوم وپیام شعر را بگیریم.پیام شعر سعدی توجه کنیم.به نظر من در  این وضعیت ایران خدمت کردن این است.که  مردم یک جامعه برای رهایی" از ظلم و ستم و توسعه" خود  باید به همدیگر کمک کنند. و به هم یاری برسانند. همکاران وبازنشستگان 12 اردیبهشت نزدیک است. مسئولیت معلمی به ما می گوید.به یاری همکاران معترض برویم.  پیشنهاد اینجانب این است. شعار روز معلم امسال کمک به سیل زدگان  و بازسازی مدارس باشد. اگر ما کمک و خدمت به سیل زدگان کنیم. در وقت ضرورت مردم سیل زده به فرهنگیان و بازنشستگان حمایت
می کنند . در این شرایط مسئولیت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران سنگین است. فرهنگیان و بازنشستگان به قدرت درونی خودمان تکیه کنند. این تغییر بدست توانای معلمان است. امیدی به حاکمیت نیست. خودمان به فکر خودمان باشیم. قدرت خارجی از هر عقیده ای کاری برای ما انجام نمی دهند.فردا ی نمونه ای باز باهم حاکمیت ها سازش و اشتی می  کنند. معلمان و بازنشستگان و اقشار چیزی عاید آنها نمی شود.  باز معلمان وبازنشستگان و اقشار سرکوب می شوند. دعوای آنها سیاسی است. سیاست هم  یعنی منافع و دروغ است. عبادت فرهنگیان و بازنشستگان به اعتقاد اینجانب در این شرایط"اتحاد صنفی "روی اهداف است.تا این اتحاد واقعی صورت نگیرد.رسیدن به خواسته ها مشکل است.کلید آن "اتحاد صنفی" است.

به امید تغییر
خواسته صنفی رایگان بدست  نمی آید.
✅ای دی  هفته نامه قلم معلم 👈👈
@ghalamemoalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر