۱۳۹۷ شهریور ۲۹, پنجشنبه
" هویت زدایی معلمان "
موضوع :"هویت زدایی معلمان"
✏✏✏✏✏✏✏
برخی از کارشناسان هویت را مجموعه نگرش ها، ویژگی ها و روحیات که یک فرد را از دیگران متمایز می کند.
برصفات جوهری و شخصیت فرد می باشد. هویت یک ویژگی فرهنگی است.
متاسفانه طی 40 سال اخیر
سال به سال هویت و شخصیت معلمان کاهش یافته است .تازمانی معلمان هویت
لازم نزد آموزش وپرورش
نداشته باشند. برای اهداف
آموزش وپرورش تلاش
نمی کند. محیط اموزش وپرورش پویا نمی شود.
متاسفانه معلمان برای
بازسازی هویت خود کمتر
تلاش کرده اند. بیشتر
نسبت به همکاران خود
بی تفاوت شده اند.
نسبت بازسازی هویت خود
کمتر تلاش می کنند.
متاسفانه احترام ومنزلت معلمان نزد اولیا و مردم
کاهش یافته است .البته
حاکمیت در هویت زدایی
معلمان نقش عمده ای
داشته است.
مواردی که باعث شده است .که هویت معلم زیر سئوال رفته است. موارد زیر است
↩
ثبات شغلی معلمان
↙↙↙↙↙↙↙
به نظر می رسد یکی از دغدغه های اساسی معلمان، ثبات شغلی آنان است که قسمت زیادی از انرژی روانی ایشان صرف آن می شود . مرتب از طرف حراست و مدیران مدارس تحت فشار روانی قرار می گیرند.
. به خصوص حضور معلمان حق التدریسی، قراردادی و … از جمله مصادیق بی ثباتی در شغل معلمان است. به نظر
می رسد در شرایطی که ثبات شغلی معلمان کاهش یابد
نمی توان از معلمان هویت بهینه و مطلوبی را برای تدریس انتظار داشت؛ هویتی که آنان خود را عضوی از مدرسه بدانند و مسائل و مشکلات مدرسه را به عنوان بخشی از مشکلات و امور خویش در نظر گیرند. معلمی که از حضور مستمر خویش در مدرسه اطمینان ندارد، بدیهی است که در شکل گیری هویت مدرسه و اموزش وپرورش دچار مشکل خواهد شد. اگر معلمی از مدیر مدرسه و مسئولان آموزش وپرورش انتقاد کند. واهمه دارد. که ثبات شغلی خود را از دست دهد. هیچ احساس تعلق به مدرسه نمی کند. تردید در ابقا و ثبات در شغل نتیجه ای جز تنزل هویت اموزش وپرورش است
زندانی کردن معلم
↙↙↙↙↙↙
هرگاه معلم را به خاطر انتقاد
از کیفیت آموزش و معیشت خود اورا به زندان می اندازند.
هویت معلم را زیر سئوال
می برند. معلمان در تجمعات خود شعار داده اند.
"جای معلم زندان نیست"↔
معنی این شعار این است.
شان ومنزلت معلم نیست
که در زندان باشد.
حاکمیت با تهدید و بازداشت
و زندان معلمان نسبت به
معلمان هویت زدایی کرده است. حاکمیت با زندانی کردن معلمان حثیت خود را درسطح
بین المللی زیر سئوال برده است
منزلت معلمان
↙↙↙↙↙↙
یکی دیگر از مواردی که موجب هویت زدایی معلمان
شده است. "منزلت معلمان"
است
در تمام جوامع پیشرفته احترام
خاصی برای معلمان قائل هستند. موفقیت و سعادت ملتها به کیفیت تعلیم و تربیت آنها بستگی دارد. و ستون اصلی آن معلم است.
بخواهیم به یک جامعه اگر بخواهیم به جامعه ای متعادل و انسانی برسیم باید معلم را مورد توجه قرار دهیم.
معلم از شغل های حساس
است . متاسفانه حاکمیت به
موارد بالا اهمیت نمی دهد.
بارها در سخنان مسئولان
کشوری شنیده ایم . که معلمان
در تولید نقش ندارند.
در صورتیکه اکثر استادان
توسعه می گویند"مهترین
ابزار توسعه نیروی انسانی است"از دو کشور المان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم
بیشتریت اسیب دیدند.
روی اموزش وپرورش
سرمایه گذاری کردند.
هم اکنون شاهد هستیم
آلمان و ژاپن از کشورهای پیشرفته هستند. وقتی معلمان از حاکمیت خواستار اصلاح حقوق انها هستند.
برنامه بودجه و مجلس
ادعا می کنند . معلمان جمعیت
آنها زیاد است نمی توانیم
افزایش حقوق دهیم.
معلمان هم در تجمعات خود
پاسخ انها دادند
"معلمان زیاد هستند اما زیادی نیستند"
به قول معروف
می گویند "حرمت امام زاده
به متولی است."
وقتی حاکمیت منزلت معلمان
را نگه نمی دارد چه انتظاری از مردم داریم.
معلمان رکن اصلی نظام آموزشی و مجریان خط مقدم برنامههای مدون آموزش و پرورش میباشند.
جمع بندی
↙↙↙↙↙↙
موارد دیگری از هویت زدایی
معلمان هست. که همکاران دیگران به آن به پردازند.
مورد هویت دو صورت دارد.
یکی حاکمیت و دومی خود معلمان هستند.
برای هویت خود برای حاکمیت باید مبارزه صنفی کنند.
تا هویت معلمان بازسازی شود.
اما صورت دوم معلمان هستند.
از همکاران تقاضا می شود
اگر همکارانی که می خواهند شغل دوم انتخاب کنند . که بنده قبول ندارم. شغل هایی
انتخاب کنند. که درشان و منزلت معلمان باشد. سرویس دانش اموزان کسر شان معلم است. یا امثال ان حداقل
کارهایی انتخاب کنند. که
زمینه فرهنگی داشته باشد.
حداقل کاری که معلمان
می توانند بکنند. هرگاه در جایی دیدند. منزلت و شان معلم زیر سئوال می رود. اعتراض کنند. تشکل های صنفی فرهنگیان نقش بزرگی در
بازسازی هویت معلمان را دارند.
به امید تغییر 👉👉👉
محمد خاکساری
مدیر مسئول و صاحب امتیاز
هفته نامه قلم معلم ،یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
بیست نهم شهریور 97
ای دی قلم معلم
@ghalamemoale
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر