۱۴۰۳ شهریور ۱۷, شنبه

۱۲۷-بهار دوگانه نوروز -رمضام و ترور در پاریس

۱۲۷- بهار دوگانه: نوروز، رمضان و ترور در پاریس

فروردین سال ۷۰ در حالی فرا می رسید که ماه رمضان سه روز زودتر مهمان خانه های ما مردم شده بود. با وجودی که دوست داشتیم بچه ها را با قطار به اهواز ببریم اما به دلیل ماه رمضان و روزه بودن اقوام در اهواز از سفر منصرف شدیم. 

برای بچه ها لباس نو خریدیم و مقداری آجیل و شیرینی تهیه کردیم. یک ظرف سبزه آماده و یک تنگ ماهی قرمز هم خریدم تا سنت نوروز را محترم بدارم و آن را به بچه ها بیاموزم .
چون هنگام صبح سال تحویل می شد  بچه ها را زود تر بیدار کردم و همگی دور سفره ی هفت سین نشستیم.
 
ساعت ۶/۳۲ روز پنجشنبه اول فروردین ۷۰ سال تحویل شد. این روز، چهارمین روز ماه رمضان بود. به بچه ها از لای قرآن اسکناس بیست تومانی عیدی دادیم و تشویقشان کردیم تا آن را در قلک هایشان بگذارند.!

خامنه ای در پیام نوروز نامی از عید و تبریک به مردم نبرد ولی از کمک مردم به زلزله زدگان شمال ایران سخن گفت.

در این سال من با استفاده از تجربه ی سال قبل مثل سایر کارکنان اداری برای روزهای مابین تعطیلات رسمی مرخصی گرفتم و تا پایان عید نوروز همراه با اعضای خانواده به گردش در شهر یا رفتن به کوه، سینما و دیدن فیلم از تلویزیون گذراندیم. روز سیزده به در بچه ها را به پارک بردیم. 

در شب های قدر و ضربت خوردن حضرت علی از ۱۴ فروردین تا ۲۸ فروردین که عید فطر بود فضای غم و اندوه در تلویزیون و مساجد حاکم بود.

۲۹ فروردین  ۷۰ دکترعبدالرحمن برومند متولد۱۳۰۶اصفهان، رئیس هیئت اجرایی « نهضت مقاومت ملی ایران» در پاریس با ضربات کارد  به قتل رسید. 

عبدالرحمن برومند پس از تحصیلات دبیرستان، در دانشگاه تهران حقوق خواند و سپس به سوئیس رفت و دکترای حقوق را در سال ۳۵ از دانشگاه ژنو گرفت. او از رهروان دکتر محمد مصدق بود و پس از بازگشت از اروپا به صف یاران او در جبهه ملی ایران پیوست.

در سال ۳۹ دو بار از سوی جبهه ملی نامزد نمایندگی مجلس شورای ملی از اصفهان شد اما هربار از انتخاب او جلوگیری شد.! بار دوم پس از سخنرانی در جمع چند هزارنفری مردم و علیه انتخابات فرمایشی، ساواک او را شبانه بازداشت کرد و روانه تهران نمود.برومند به ناچار ساکن تهران شد و به وکالت دادگستری پرداخت.

اختناق حاکم در سال ۴۲ باعث شد که عملاً نتواند فعالیت سیاسی کند.

اواخر سال ۵۶ جبهه ملی به فعالیت و تجدید سازمان پرداخت و برومند به عضویت شورای مرکزی برگزیده شد.
 شاپور بختیار در مراسم یادبود او در ۷ اردیبهشت گفت:« من او را از ۴۰ سال پیش که آغاز آشنایی ما بود تا ساعتی پیش از مرگش، در ایمان و اعتقادش به دمکراسی و حاکمیت ملی، ثابت قدم دیدم.

برومند مقاومت بختیار را در مقابل خمینی و حکومت مذهبی تایید و حمایت کرد.

خانواده برومند مالک مزرعه ای در سی
کیلومتری شمال غربی اصفهان بود که شاهین شهر بعدها در این اراضی ساخته شد. او در مصاحبه ای گفت:« پدرم از ملاکین بزرگ اصفهان بود و من علاوه بر وکالت در کارهای صنعتی سرمایه گذاری و فعالیت می کردم. در شرکتی هم که با برادرانم داشتیم یک پروژه چهل هزار واحد مسکونی بود ولی تا پنجهزارتای آن را ساختیم که به انقلاب برخورد و کلیه اموال ما مصادره شد.!!

برومند در بهمن ۵۷ به پاریس رفت تا مقدمات ملاقات بختیار و خمینی را فراهم کند. این ملاقات صورت نگرفت چون خمینی آن را مشروط به استعفای بختیار از نخست وزیری کرد.
برومند هنگام سقوط دولت بختیار در پاریس بود و ماندگار شد. 
یک سال پس از ورود بختیار به پاریس نهضت مقاومت ملی ایران تاسیس شد.

ترور عبدالرحمن برومند رئیس هیئت اجرایی « نهضت مقاومت ملی ایران » از نخستین اقدامات جمهوری اسلامی برای حذف مخالفان خارج از کشور، در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی بود.!!

https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر