۱۴۰۳ آذر ۸, پنجشنبه

آرمان عدالت آموزشی قربانی منافع قشری خاص

۱۴۰- آرمان عدالت آموزشی قربانی منافع قشری خاص

سعدی:«ملک از خردمندان جمال گیرد و دین از پرهیزگاران کمال یابد. پادشاهان به صحبت خردمندان از آن محتاج ترند که خردمندان به قربت پادشاهان.» 

 دفتر مدارس غیر انتفاعی یک مدیرکل، معاون، مسئول ساختمان مدرسه،مسئول گزینش موسسان، مسئول دبیرخانه و دوسه کارمند دیگر داشت. این دفتر هم  جزو حوزه اختیارات  محمدعلی نجفی وزیر آموزش و پرورش بود. او بعد از کاظم اکرمی از سال ۶۸ تا ۷۶ این مقام را بر عهده داشت. در زمان او نظام قدیم آموزشی به نظام جدید واحدی تغییر کرد.در این نظام، هر دانش آموز باید تعداد معینی واحد درسی را در طول دوران دبیرستان بگذراند تا بتواند فارغ‌التحصیل شود. همچنین ارزشیابی ها پایان سال تحصیلی به جای ارزیابی های ترمی یا سالانه بر اساس واحدهای درسی انجام می شد و دانش آموزان می توانستند در صورت نمره پایین در یک درس، آن واحد را دوباره بگذرانند.

یکی از اصولی که برای تاسیس مدارس غیر انتفاعی مطرح بود غیر دولتی بودن آن، استقلال مالی از طریق موسس، شهریه ها و  کمک مالی که گاه از منابع خصوصی تامین می شد. در حالی که بارها دیده شد که افرادی نظیر حداد عادل که آن زمان جزو معاونین وزیر آموزش و پرورش بود مجوز دریافت کرد و سال ۷۱ با دریافت یکی از مدارس دولتی در منطقه سید خندان، تهران برای خود یک مدرسه غیرانتفاعی به نام فرهنگ تاسیس کرد.!! در سال ۷۲ نیز در الهیه تهران.!!
برخی دیگر از موسسان نظیر مقامات  آموزش و پرورش، دختران رفسنجانی، برخی نمایندگان مجلس و… علاوه بر دریافت وام های کلان و کم بهره حتی زمین هم برای ساخت مدارس از دولت دریافت می کردند در صورتی که با همین امکانات، دولت می توانست برای دانش آموزان مناطق جنگ زده و محروم کشور مدرسه بسازد.!!

باز در توجیه تاسیس مدارس غیر انتفاعی هدف اصلی را تامین هزینه های آموزشی توسط والدین دانش آموزان مطرح کرده بودند و ایجاد کلاس درس با تعداد اندک دانش آموز را جزو دیگر امتیازات این مدارس نسبت به مدارس دولتی معرفی می نمودند. در حالی که تعداد دانش آموز هر کلاس طبق استاندارد آموزش بین الملل در همه مدارس دولتی هم باید اجرا شود و حتی کلاس های فوق برنامه و اردوهای علمی و ورزشی باید در مدارس دولتی نیز انجام گیرد و اجرای این برنامه‌ها نباید امتیاز ویژه ای برای مدارس غیرانتفاعی محسوب شود.
 اساسنامه طرح مدارس غیرانتفاعی، ارائه «خدمات مدرن آموزشی» به دانش آموزان را از اهداف تاسیس این مدارس معرفی کرده بود. از دید تصویب کنندگان قانون مدارس غیر انتفاعی به کاربردن تخته سفید( وایت برد) به جای تخته سیاه چوبی و ماژیک به جای گچ یا استفاده از تلویزیون و کامپیوتر « خدمات مدرن آموزشی» محسوب می شود در حالی که وظیفه‌ی خود دولت است که مدارس کشور را به آخرین مدل لوازم آموزشی مجهز کند و اصل ۳۰ قانون اساسی را در سراسر کشور اجرا نماید.
به کار گرفتن «برجسته ترین اساتید و معلمان و داشتن طرح دقیق و اصولی برای تدریس» از دیگر اصولی بود که برای این مدارس ذکر شده بود در حالی که بسیاری از این مدارس از افراد دیپلمه و لیسانس بیکار بدون دوره های آموزش معلمی با حداقل دستمزد استفاده می کردند و دیگر صحبت از طرح دقیق و اصولی برای تدریس یک شوخی به حساب می آمد.!!

عوارض تاسیس این مدارس پولی با روش هایی که ذکر شد نه تنها گریبان والدین و دانش آموزان را می گیرد بلکه از همه مهم‌تر مانع رشد و گسترش آموزش و توسعه‌ی کشور می شود. رفسنجانی به جای بهره گیری از افراد متخصص در امر تعلیم و تربیت و یافتن راهکار درست که بهبود کیفیت مدارس دولتی است، منابع کشور را به نفع قشر مرفه جامعه منحرف کرد. به همین دلیل. تداوم این سیاست ها مانع اصلی در توسعه عدالت محور آموزش و رشد بلند مدت کشور خواهد بود.
این جاست که باید گفت :« بزرگان کشور باید سخنان سعدی را در امر کشورداری با آب طلا بنویسند و به دیوار مجلس و هیات دولت بیاویزند.

https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر