۱۴۰۳ مرداد ۲۷, شنبه

زندانیان رژیم شله و رژیم ضد شاه

۱۲۱ - زندانیان رژیم شاه و رژیم ضد شاه!

۴ شهریور ۶۹ مهدی اخوان‌ثالث شاعر پر آوازه و موسیقی پژوه ایرانی با تخلص « م. امید» در سن ۶۲ سالگی در گذشت. اخوان ثالث متولد ۱۳۰۷ مشهد، و در شعر کلاسیک ایران توانمند بود. وی به شعر نو گرایید و آثاری در هر دو نوع شعر به جای نهاده است. برخی از آثار او عبارتند از: ارغنون، زمستان، آخر شاهنامه، از این اوستا، منظومه شکار، پاییز در زندان، بهترین امید، برگزیده اشعار و مقالات، ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم. او به نواختن تار و مقام های موسیقی آشنا بود.

     اخوان ثالث از مخالفان رژیم شاه بود. پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ ایران چهره ی دیگری به خود گرفت و نظام سیاسی - فرهنگی جامعه دگرگون شد. اخوان نیز مانند بسیاری از اهل قلم آن زمان چند ماه زندانی شد.!!
         شعر « زمستان » او که در سال ۳۵ منتشر شد، فضای سیاسی - اجتماعی آن زمان را چنین بازگو می کند:

      «سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت
سرها در گریبان است
کسی سر بر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را
نگه جز پیش پا را دید نتواند
که ره تاریک و لغزان است
وگر دست محبت سوی کس یازی
به اکراه آورد دست از بغل بیرون
که سرما سخت سوزان است...»

فرج سر کوهی منتقد ادبی در مورد برخورد خامنه ای با اخوان ثالث می گوید:« رهبر ایران نقل می کند که پس از انقلاب به اخوان ثالث تلفن کردم و گفتم:« بیایید توی میدان و با شعر، با زبان، از انقلاب حمایت کنید،» اخوان با همان آزادگی...پاسخ می دهد:« ما همیشه بر سلطه بوده ایم نه با سلطه» آقای خامنه ای باقی حکایت را نمی گوید اما اخوان برای من و تنی دیگر گفت که چند روز پس از رد پیشنهاد خامنه ای چند نفری در خیابان راه بر اخوان می بندند و او را به شدت کتک می زنند. حقوق بازنشستگی اخوان نیز قطع می شود و...»!!

۷ شهریور ۶۹ سید شهاب الدین مرعشی نجفی فقیه و مرجع تقلید شیعه اهل ایران در سن ۹۲ سالگی درگذشت. او طی ۷۰ سال تدریس در حوزه علمیه قم، شاگردان زیادی تربیت کرد از جمله سید محمود طالقانی، مرتضی مطهری، محمد مفتح و...
     مرعشی نجفی در انتخابات ریاست جمهوری ۶۴ که به انتخاب علی خامنه‌ای برای بار دوم انجامید در کنار سید محمد کاظم شریعتمداری و سید صادق روحانی یکی از سه مرجع تقلیدی بود که از شرکت در انتخابات خودداری کرد. دلیل این اقدام  اعتراض به رد صلاحیت « مهدی بازرگان» برای شرکت در انتخابات اعلام شده بود.!!
مهندس مهدی بازرگان از سران جبهه ملی و اولین نخست وزیر پس از پیروزی انقلاب ۵۷  و از خوش نام ترین رجال سیاسی کشور بود که در ایام انقلاب وقتی نام جبهه ملی جزو امضا کنندگان فراخوان به تظاهرات بود، مردم به آن پاسخ مثبت می دادند اما پس از این که آخوندها با « خدعه» نظام امور را در دست گرفتند، تمام کسانی را که موجب مطرح شدنشان بودند را  به عناوین مختلف ازسرراه برداشتند.!!

     در روز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۶۹ با محمد و بچه ها به خیابان جمهوری رفتیم تا برای بچه ها لوازم التحریر و کیف مدرسه بخریم.
        امسال پسر کوچکم نیز به کلاس اول می رفت و باید برای او هم کیف مدرسه می خریدم. روپوش سال گذشته ی او در پیش دبستانی را عمدا گشاد تر و بلند تر دوخته بودم تا امسال نیازی به روپوش جدید نداشته باشد.!!

روز سه شنبه ۱ مهرماه ۶۹ بود . اکثر دانش آموزان با لباس های مخصوص مدرسه در خیابان در حال رفتن به سوی مدارس بودند.   من هم با پسرانم خود را با اتوبوس شرکت واحد به ایستگاه بهارستان رساندیم . اول بچه ها را به دبستان شان بردم و بعد به سمت اداره رفتم.

۱۶ مهر ۶۹ دومین انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. در این انتخابات که اولین انتخابات پس از فوت خمینی بود با کاهشی چشمگیر، کمی بیش از ۱۱ میلیون نفر شرکت کردند.!!

۲۲ مهر ماه ۶۹ « گالیندوپل» گزارشگر ویژه ی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد که به تهران آمده بود از چند زندان بازدید کرد. به آقای« گالیندوپل» اجازه ندادند از زندان های پاکسازی شده دیدن کند، و با تردستی، زندانیان « سر موضعی» را از او پنهان داشتند و گرچه می دانستند که گزارشگر ویژه بر آن نیست که حکومت ایران را از خود برنجاند، با این همه اوضاع زندان ها خرابتر از آن بود که حتی « گالیندوپل» محافظه کار بتواند همه چیز را لاپوشانی کند و این در حالی بود که تنها به او اجازه داده بودند ۱۴ نفر از ۳۲ زندانی ی را که درخواست دیدارشان را کرده بود، ببیند.

« از ۱۴ تن، یک نفر به جرم بهایی بودن، یک نفر به اتهام اقدام به خروج غیر قانونی، سه نفر به اتهام جاسوسی برای دولت های بیگانه، دو نفر به اتهام عضویت در حزب توده، ۷ نفر به دلیل امضای نامه سرگشاده به ریاست جمهوری، به زندان افتاده بودند.»( کتاب زندان ج ۱ ناصر مهاجر) گزارش « گالیندوپل» در ۲۴ بهمن سال ۶۹ منتشر شد.
https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر