۱۴۰۳ مرداد ۱۵, دوشنبه

ترقی و پیشرفت جامعه از مسیر آموزش و پرورش

۱۱۸- ترقی و پیشرفت جامعه از مسیر آموزش و پرورش

۲ مرداد ۶۹ «مرتضی نی داوود» از نوازندگان برجسته ایرانی در سن ۹۰ سالگی در امریکا درگذشت. او که یهودی مذهب بود، برای خوانندگان معروفی چون « قمرالملوک وزیری »، « ملوک ضرابی»، « روح انگیز»، « ادیب خوانساری »، « جواد بدیع زاده» و « غلامحسین بنان» تصنیف ساخته یا با آوازشان تار نواخته است.
     او در سال ۱۳۴۸ اقدام به اجرا و ضبط حدود ۳۰۰ گوشه از ردیف موسیقی ایرانی نمود که توسط انتشارات ماهور چاپ و منتشر شده است. موسیقی اصلی سریال « هزار دستان» به کارگردانی « علی حاتمی » حاصل پیش درآمد اصفهان به شیوه ی نو است که برای ارکستر بزرگ تنظیم کرد.

     « نی داوود» تا سال ۱۳۵۹ در خیابان فردوسی تهران مغازه الکتریکی داشت ولی به دلیل فشارها و محدودیت هایی که بر او اعمال شد، مجبور به مهاجرت به امریکا شد.!!

۱۱ مرداد ۶۹ جنگ عراق با کویت آغاز شد و از ساعت ۲ نیمه شب تا ۸ صبح کویت را اشغال کرد.! . در مورد ریشه ی این حمله نظرات متفاوتی بیان می شد. مثلاً ادعاها و اختلافات ارضی و مرزی تاریخی عراق نسبت به کویت. ناکامی های سیاسی- نظامی و راهبردی عراق در جنگ ۸ ساله با ایران و اوضاع وخیم اقتصادی و بدهی های سنگین ناشی از جنگ با ایران و برهم خوردن موازنه نظامی - امنیتی در منطقه خلیج فارس پس از پایان جنگ عراق و ایران و داعیه سروری صدام بر جهان عرب.!

    ماه محرم از دوسه روز آخر خرداد شروع شده بود. پس از تعطیلی روزهای جمعه،  تاسوعا و عاشورا وقتی روزنامه کیهان در ۱۳ مرداد ۶۹ منتشر شد، در صفحه «اخبار کشور» با تیتر درشت نوشته بود:« شورای عالی امنیت ملی تجاوز عراق علیه کویت را مورد بررسی قرار داد.»
در همان صفحه نیز تیتر دیگری از قول امام جمعه موقت تهران نوشته بود:« عراق باید بدون قید و شرط خاک کویت را ترک کند.»

در همین ایام خامنه ای موارد زیر را تاسیس نمود.
   ۱- نیروی قدس سپاه پاسداران به دستور خامنه ای تاسیس شد. وظیفه ی این نیرو  عملیات برون مرزی است.
۲- «موسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب  اهل بیت » در سال ۶۹ به دستور خامنه ای و زیر نظر محمود هاشمی شاهرودی تاسیس شد.
۳- « مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» در سال ۶۹ با هدف بهبود روابط اسلامی تشکیل شد و دبیرکل آن توسط خامنه ای منصوب گردید.
    نکته ی مهم، هزینه ی این موسسات است که تماما از ثروت کشور و بودجه سالانه ی آن تامین می شود. مثلا هزینه مجمع اخیر از محل بودجه سالانه ملت ایران، ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال بوده است.!!
با بودجه ای که صرف هزینه های سالانه این نهادها می شود، می شد بهترین مدارس مجهز و منطبق با استانداردهای آموزشی را در سراسر کشور ساخت. در دانشگاه های مجهز تربیت معلم  معلمانی شایسته تربیت کرد و با حقوق و مزایایی در خور، آنان را استخدام رسمی نمود و رفاه و امنیت شغلی شان را تامین کرد. کتاب، لوازم التحریر، غذا و سرویس رفت و برگشت به مدرسه را برای دانش آموزان کشور تهیه کرد. اصل ۳۰ قانون اساسی را برای فرزندان ایران عملی کرد و مطابق اصل ۲ قانون اساسی « جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه ... که راه تامین  اهدافی چون نفی هرگونه ستمگری و سلطه گری و سلطه پذیری را با ایجاد قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی تامین می کند.»

برای ایجاد «قسط و عدل» در جامعه، بند۹ اصل سوم قانون اساسی وظیفه ی « رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی» را به عهده ی حکومت گذاشته است.

    اصل سوم قانون اساسی در بند۳ دولت را موظف می کند تا امکانات خود را برای « آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تعمیم آموزش عالی» به کار گیرد.   

محمد رضا سرکار ارانی محقق حوزه آموزش و پرورش در کتاب « اصلاحات آموزشی و مدرن سازی» می نویسد:« در ژاپن امروز هیچ شغل و حرفه ای به اندازه حرفه معلمی از موقعیت والایی برخوردار نیست. معلمان ابتدایی از مهندسان راه و ساختمان و مکانیک و کارمندان عالی رتبه شرکت های بزرگ جایگاه اجتماعی فراتری دارند.»

امروزه ثابت شده است که ترقی و پیشرفت کشورها از طریق آموزش و پرورش ممکن است. آموزش و پرورشی که از نگاه سیاسی و امنیتی حاکمیت به دور باشد و حاصل این آموزش و پرورش تربیت انسان های با « مسئولیت» و «پاسخگو» باشد.

انسان با « مسئولیت» در هر جایگاهی که قرار گیرد به وظیفه ی خود  در قبال مردم و کشورش صادقانه عمل می کند و پاسخگوی عملکرد خود است. چنین انسانی به قانون اساسی کشورش احترام می گذارد و اصول آن را اجرا می کند.
https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر