۱۴۰۳ مرداد ۳۰, سه‌شنبه

به تاراج دادن سرمایه های فرهنگی و مادی

۱۲۲ -به تاراج دادن سرمایه های فرهنگی و مادی

اول آبان ۶۹ کیومرث صابری اولین نسخه از هفته نامه ی «گل آقا » را به قیمت ۱۵ تومان منتشر کرد. این هفته نامه با زبان طنز به نقد مسائل اجتماعی می پرداخت. فعالیت های « گل آقا » منحصر به هفته نامه باقی نماند. ماهنامه و سالنامه « گل آقا» و هفته نامه « بچه ها... گل آقا»، انتشارات « گل آقا» برای انتشار کتاب های طنز و کاریکاتور و سرانجام ،« خانه طنزایران » جهت پرورش طنز نویسان جوان از دیگر فعالیت های کیومرث صابری بود.

در همین روز دکتر سیروس الهی از بنیانگذاران سازمان «درفش کاویانی » در ردیف قتل های زنجیره ای قرار گرفت و توسط عوامل جمهوری اسلامی کشته شد. او از هواداران سلطنت بود. قبل از انقلاب استاد علوم سیاسی دانشگاه ملی ایران و مشاور وزیر آموزش و پرورش بود. بعد از انقلاب در دانشگاه میشیگان آمریکا تدریس می کرد. وی در هنگام ترور در پاریس بود.
     در پی شکایت خانواده سیروس الهی علیه جمهوری اسلامی بعد از ترور او دادگاهی در حومه واشنگتن حکم به محکومیت عاملان ترور داد. بر پایه‌ی این حکم خانواده سیروس الهی می بایست ۱۲ میلیون دلار از حکومت جمهوری اسلامی دریافت کنند.!!

     پس از چهار سال دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا با تایید این حکم اعلام کرد بخشی از این غرامت را باید شرکت آمریکایی تجهیزات دفاعی « کوبیک دیفنس سیستمز» بپردازد. این شرکت یک میلیون دلار به خانواده ی او پرداخت. دارایی های ایران در آمریکا در پی گروگانگیری از اعضای سفارت آمریکا در تهران مسدود شد و در سال های گذشته با حکم دادگاه در آمریکا غرامت‌هایی از محل این دارایی ها به خانواده قربانیان ترورهایی که به عوامل جمهوری اسلامی منتسب بود پرداخت شده است.!!

     ۷ آبان ۶۹ مهندس کاظم حسیبی سیاستمدار و از اعضای موسس « جبهه ملی ایران » درگذشت. او از سال ۱۳۲۳ یعنی آغاز فعالیت حزب ایران، در این حزب فعالیت خود را آغاز کرد و در دوره ۱۶ و ۱۷ مجلس شورای ملی نماینده‌ی مجلس بود.

     او در جریان ملی شدن نفت از مشاوران اصلی دکتر محمد مصدق در مورد اقتصاد و نفت محسوب می شد. عموم تصمیمات اقتصادی دولت ملی مصدق براساس برآوردهای اقتصادی او انجام پذیرفت و در حقیقت یکی از پایه های ملی شدن نفت ایران بود. مهندس حسیبی در دوره ۱۷ نایب رئیس مجلس شورای ملی بود و در زمان کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ جزو همراهان دکتر محمد مصدق بود. او بعد از کودتای ۲۸ مرداد، ۱۹ ماه زندگی مخفیانه داشت و سرانجام دستگیر و به یک سال زندان و محرومیت از فعالیت های اجتماعی محکوم شد.

کاظم حسیبی در سال ۵۷ از سوی دولت موقت مهندس بازرگان ماموریت یافت تا برای مذاکره و تسویه حساب با کنسرسیوم نفت در لندن با آن شرکت مذاکراتی در خصوص مطالبات ایران و نحوه وصول آن انجام دهد. او پس از انجام موفقیت آمیز این ماموریت دیگر با نهادهای انقلابی همکاری نکرد.

     حسیبی در ۲۲ اسفند ۵۷ طی اعلامیه ای از عموم مردم و احزاب ملی برای مشارکت در بازسازی جبهه ملی ایران دعوت کرد. او در اولین جلسه شورای مرکزی جبهه ملی به اتفاق آرا به سمت رئیس شورای مرکزی انتخاب شد. حسیبی تا پایان دوره چهارم، یعنی سال ۱۳۶۰ که فعالیت جبهه ملی با حکم ارتداد خمینی متوقف شد، رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود.

     جبهه ملی ایران در خرداد ۶۰ بیانیه ای علیه حکم «قصاص» منتشر کرد و ضمن غیر انسانی خواندن این حکم، از مردم خواست تا در اعتراض به آن، در روز ۲۵ خرداد به خیابان انقلاب بیایند. جبهه ملی ایران بر جدایی دین از حکومت تاکید داشت.


     ۱۴ آذر ۶۹ دکتر غلامحسین یوسفی ادیب، نویسنده، مترجم و استاد برجسته ی ادبیات فارسی در سن ۶۳ سالگی درگذشت. او تا مهرماه ۵۸ در دانشگاه فردوسی مشهد در دوره های لیسانس و فوق لیسانس و دکترای ادبیات، تدریس می کرد. او برای پیشبرد آموزش و پژوهش در زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد کوشش فراوان کرد. تاسیس دوره های فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه فردوسی مشهد پس از دانشگاه تهران مدیون تلاش های او بود.

روز جمعه ۳۰ آذر ۶۹، هم روز شهادت حضرت فاطمه بود و هم « شب یلدا»، بنابراین باز ما و مردم هندوانه و سایر تنقلات شب یلدا را فراهم کردیم و این شب را در خانه های خود برگزار نمودیم ولی در تلویزیون کشور اثری از این شب سنتی نبود.!!

نگاه ایدئولوژیک حکومت به مسائل داخلی و خارجی و به کارگیری افراد همسو منجر به تاراج دادن سرمایه های فرهنگی و مادی کشور می شد.!! این نگاه، کم کم دوگانگی در ظاهر و باطن را به جامعه تحمیل کرد.! دیدن.لباس مشکی بر تن اکثر مردان اداره هم در مواقع رحلت امامان برایم ناراحت کننده بود. چون در پس این ظاهر مقاصد دیگری را دنبال می کردند.!!
https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر