۱۴۰۳ شهریور ۱۰, شنبه

چالش های عقیدتی ،تربیتی،و بهداشتی مدارس در سال ۶۹

 ۱۲۵- چالش های عقیدتی،تربیتی و بهداشتی مدارس درسال ۶۹

در سال ۶۹ آموزش و پرورش ایران هم تحت تاثیر تغییرات و تحولات پس از جنگ ایران و عراق قرار گرفت. در این زمان تلاش برای بازسازی مدارس و اصلاح نظام آموزشی کشور صورت گرفت. مهمترین این رویدادها و تغییرات عبارتند از:

۱- تداوم بازسازی مدارس - پس از پایان جنگ، دولت نوسازی مدارس تخریب شده در مناطق جنگ زده را انجام داد و در سال ۶۹ نیز این روند ادامه یافت. همچنین اعلام شد که «ساخت مدارس جدید در مناطق روستایی و محروم هم در برنامه دولت و آموزش و پرورش قرار داده شده است.» که اجرا نشد.!! 

۲- اصلاح و به روز رسانی محتوای درسی- از مهم ترین مسائل این سال، ادامه ی روند بازنگری و اصلاح کتب درسی بود. این بازنگری ها تحت تاثیر رویکردهای اسلامی حاکمیت انجام می شد.

۳- توجه به آموزش های فنی و حرفه‌ای - در سال ۶۹ یکی از محورهای مهم در آموزش و پرورش، گسترش و تقویت آموزش های فنی و حرفه‌ای بود. تاسیس هنرستان های فنی و حرفه‌ای و گسترش رشته‌های فنی در مدارس, در همین زمینه بود.

۴- تربیت معلم و ارتقاء کیفیت آموزشی - در سال ۶۹ تاکید بسیاری بر آموزش معلمان جدید و بازآموزی معلمان شاغل صورت گرفت.

در نتیجه «تفتیش عقاید» جزو مراحل گزینش معلمان شد.! داوطلبان مجبور به حفظ ظاهر و تظاهر به دینداری می شدند.!! سوال هایی مثل« اعتقاد به ولایت فقیه، کفن چند تکه دارد؟، امام جمعه شهر در مورد چه موضوعی صحبت کرد؟ و…» از سوالات رایج در گزینش معلم و حتی سایر ادارات بود. برای معلمان شاغل هم کلاس های عقیدتی - سیاسی به طور مکرر برگزار می  شد و هر از چند گاهی یکی از معلمان «پاکسازی» یا اخراج می شد. حدود ۱۵۰ هزار معلم پس از انقلاب « پاکسازی» شدند .!!!


۵- «افزایش تاکید بر آموزش های فرهنگی و مذهبی - در راستای تقویت هویت اسلامی و انقلابی دانش آموزان، آموزش های فرهنگی و مذهبی در مدارس با جدیت بیشتری دنبال شد.»

برنامه‌های آموزشی و فوق برنامه های مدارس با تاکید بر مسائل اسلامی و آموزه‌های انقلاب اسلامی تدوین و اجرا شدند. نتیجه این که،  در اکثر مدارس با تغییرکاربری یک کلاس یا زدن چادر در حیاط مدرسه، نمازخانه دایر شد و به مناسبت های مذهبی برنامه دعا و عزاداری، یا تولد ( به اصطلاح مولودی) و نماز جماعت در آن برگزار می شد. برای کشاندن دانش آموزان به این گونه مراسم نمره ی «تربیتی» در کارنامه دانش آموزان جای گرفت.

در بعضی مدارس مدیران، کارت هایی را در حین مراسم یا نماز جماعت بین دانش آموزان توزیع می کردند و هنگام دادن نمره تربیتی امتیاز کارت های او به نمره ی تربیت اش اضافه می شد.!!
شکایت دانش آموزان مدارس دخترانه از این شیوه نمره دادن، به این دلیل بود که بعضی با وجود « عذر شرعی عادت ماهیانه» در «نماز جماعت» شرکت کرده بودند تا کارت امتیاز فعالیت تربیتی را دریافت کنند.!!

۶- «اجرای برنامه‌های بهداشت و سلامت در مدارس- در سال ۶۹ برنامه‌های بهداشت و سلامت مدارس نیز توسعه یافت.»

 مربیان بهداشت در بعضی از مدارس دخترانه حتی در مناطق شمال تهران گزارشاتی مبنی بر وجود «رشک» و « شپش» در سر دختران دبستانی و راهنمایی به ادارات کل «بهداشت مدارس» فرستادند.!! آنها این مسئله را ناشی از عدم رعایت بهداشت و سر کردن مقنعه توسط دانش آموزان، در طول زمان مدرسه عنوان نموده بودند.!!!!

تغییرات مهم در نظام آموزشی ایران:

۱-  ساختار نظام آموزشی از چهار دوره ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی به سه دوره ابتدایی (۵سال) راهنمایی(۳سال) متوسطه(۴سال) تغییر یافت. این ساختار تا سال ۹۱ ادامه داشت.

۲- تمرکز بیشتر بر آموزش فنی و حرفه ای- در این سال به آموزش فنی و حرفه‌ای و تربیت نیروهای کار ماهر توجه بیشتری شد. این امر منجر به افزایش تعداد هنرستان ها و گسترش رشته‌های فنی و حرفه‌ای شد.

https://t.me/Khaterate_khanom_moalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر