محمد خاکساری:
سلام همکاران:
"ابزار های رسیدن به خواسته های صنفی"👉
شناخت "ابزار مناسب" برای رسیدن به هدف صنفی در روند حرکت صنفی بسیار تاثیر گذار است. هر چه هدف صنفی مهم تر باشد.ابزار متناسب با آن باید انتخاب گردد.البته قبل از انتخاب ابزار مناسب برای رسیدن به هدف صنفی "توان و ظرفیت پتانسیل اعضا" و همکاران را باید در نظر گرفته و متاسب با آن ابزار را انتخاب کرد.آمار دقیقی از نیروی های پشتبان کننده صنف شناسایی و تهیه گردد.
ابزار هایی که در اتحادیه های کشور ها از آن استفاده می گردد .ابزار های زیر هستند.
1 - رسانه ها 👉
با پیام ها و مقالات مختلف صنفی در فضای "حقیقی و مجازی "مانند :"روزنامه ها ،رادیو و تلویزیون ،فیس بوک ،تلگرام رسانه های داخل وخارج برای آگاهی و آماده کردن افکار عمومی برای زمینه و بستر خواسته های صنفی انجام می گیرد."
2 - ایجاد کمپین در فضای مجازی 👉
ایجاد کمپین در فضای مجازی یکی از روش های انتقال خواسته های صنفی به مسئولین است. همکاران خواسته مشخص خود را در فضای مجازی امضا می کنند . سپس به اطلاع مقامات مربوطه می رسد.بهتر است در کمپین ها نام واقعی و محل کار نوشته شود .امضای کمپین بدون نام واقعی و محل کار
تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
. تقریبا کمپین هاجایگزین طومار ها شده اند.
3 - شرکت در پرسش و پاسخ مسئولین👉
یکی دیگر از مکان هایی که می توان
خواسته های صنفی را به مسئولین
و همکاران رساند.شرکت در جلسات
پرسش و پاسخ مسئولین است.
البته سئوال ها "کوتاه و حساب" شدهباشد تا بتواند اصل خواسته صنفی برساند. هدف مهمتر تحت تاثیرقرار دادن شرکت کنندگان در پرسش و پاسخ است .که پیام صنفی اثر
خود را بگذارد.
3 - موسیقی و سرود👉
متاسفانه در این زمینه معلمان فعال نیستند.گرچه بیشترین تاثیر را به مخاطبان دارد. اگر در تجمعات سرود های صنفی که خواسته صنفی در آن مطرح باشد.خوانده شود." تاثیر گذار" خواهد بود."دانشجویان و کارگران" سرود خاص خود را دارند. ولی جای معلمان خالی است.یک بار با فعال صنفی رسول بداقی پیگیر سرود صنفی برای صنف معلمان بودیم.حتی در سفری به اتفاق فعال صنفی دکتر لطفی نیا از مشهد به انزلی داشتیم. به هنرمندو همکار قاسم زاده از هیات مدیره فعلی کانون گیلان لزوم سرود صنفی معلمان را با ایشان مطرح کردم . به هرحال ما معلمان
نیاز به به یک سرود صنفی که درد معلم را بیان کند لازم داریم.حتی از خوانندگان می توان تقاضا کرد. آوازی در مورد مشکلات صنفی معلمان بخوانند.
4- بیانیه 👉
تشکل های صنفی بنا به ضرورت لازم است . بیانیه صادر کنند. به خصوص شورای مرکزی
تشکل های صنفی فرهنگیان بیشتر بیانیه صادر کند.
5 - مذاکره با مسئولین👉
تشکل های صنفی با مسئولین سه قوه و نمایند گان مجلس قرار ملاقات بگذارند.در مورد خواسته های صنفی مذاکره و گفتگو بکنند.
رو در رو خواسته های صنفی خود را بیان کنند."مذاکره و گفتگو" یکی ابزار های رسیدن به خواسته صنفی است. خوب است دراینجا مثالی بیاورم . در جنگ میان" آمریکا و ویتنام" با اینکه ویتنامی ها مرتب بمباران می شدند. ولی هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردند..
6 - تجمع صنفی👉
تجمعات صنفی مهمترین ابزاررسیدن به خواسته صنفی است. اگر تشکل صنفی تجمع اعتراضی
صورت ندهد. هیچ کدام از مورد بالا تاثیر لازم را ندارند. در تجمع صنفی تشکل
" قدرت صنفی" خود را به رخ مسئولان نشان خواهد داد. ما این تجربه در شورای هماهنگی
تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بین سال های 82 تا 85 تجربه کردیم . و نتیجه گرفتیم. هرچه افزایش حقوق معلمان دارند. مال آن
سال ها است . بعد از 85 افزایش
جدی به حقوق معلمان نداستیم.
7-اعتصاب تشکل صنفی👉
اعتصاب حاکمیت را فلج می کند.تاثیر بین المللی خواهد داشت.ولی اعتصاب نباید طولانی باشد.معمولا در اعتصابات معلمان حد اکثر
سه روز بیشتر نیست. اعتصاب بیش
از سه روز بازتاب مناسبی برای اولیا نخواهد داشت. در کشور هایی که اعتصاب قانونی است. ابتداحدود یک ماه قبل به مسئولان خبر اعتصاب را می دهند. و حد اکثر 3 روز است .
در اتحادیه های معلمان من اعتصاب
طولانی ندیده ام تمام ابزار های نام برده برای تحقق خواسته های صنفی است. پیش نیاز
آن بستر سازی لازم است . استفاده از هر ابزار صنفی ابتدا" قدرت و توانایی" تشکل در نظر گرفته شود.دوم افکار عمومی و اعضا را آماده
برای استفاده از ابزار صنفی کرد .تا نتیجه بخش گردد. ما راه طولانی در پیش داریم. نیاز به "صبر و پیگیری "مداوم خستگی ناپذیر داریم.
به امید آن روز
محمد خاکساری
یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
7 اسفند 95
۱۳۹۵ اسفند ۷, شنبه
"ابزار های رسیدن به خواسته های صنفی"
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر