۱۳۹۷ بهمن ۲۷, شنبه

برخی راهکار های تقویت همگرایی در اعتراضات صنفی فرهنگیان

برخی راهکارهای تقویت  همگرایی
در  اعتراضات صنفی فرهنگیان

✍️ محمد خاکساری(مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه قلم معلم ،یکی از موسسین کانون صنفی معلمان

27        بهمن       97

بدون شک رسیدن به  همگرایی فرهنگیان برای اعتراضات  صنفی نیازمند عبور از موانع سخت داخلی   است که با ایجاد بسترهای فکری، فرهنگی، رسانه‌ای و  در فضای گفتمان صنفی معلمان شکل می گیرد .همگرایی و وحدت در مواجه با مسائل خود معلمان تحقق پیدا می کند.
چند مورد ازموارد همگرایی را خدمت همکاران و بازنشستگان عرض می کنم.

✔مشترکات فرهنگیان
✏✏✏✏✏✏
اولین عامل ایجاد همگرایی  درفرهنگیان به مشترکات فرهنگیان باید توجه کرد. معلمان  دارای زمینه‌ها و استعداد عظیم انسانی، فرهنگی و مادی هستند، هماهنگ شدن این توان بزرگ در راستای اعتراضات صنفی  نیازمند توجه به زمینه‌های همگرایی از سوی نخبگان فرهنگیان  است.اکثر معلمان روی اهداف سه گانه
"معیشت ،کیفیت اموزش ومنزلت معلمان"همگرایی دارند موارد بالا موجب تقویت همگرایی  معلمان می شود. یعنی  فرهنگیان  اهداف مشترک دارند.

✔ فاصله از قدرت سیاسی
✏✏✏✏✏
ایجاد همگرایی، فرهنگیان فاصله گرفتن  معلمان و بازنشستگان از قدرت سیاسی است.همانطور که در سطح بین ا لمللی نهاد های مدنی نام گذاری شده است.
نام اختصار آنN.G.O 👉یعنی سازمان غیر دولتی است.یعنی وارد قدرت سیاسی نمی شوند.قدرت های سیاسی و احزاب سیاسی موجب سلطه بر تشکل های صنفی فرهنگیان می شوند. معلمان به این باور برسند. قدرت های سیاسی و احزاب کاری برای معلمان  کاری
نمی توانند انجام دهند. چون به دنبال منافع سیاسی خود هستند.. پس لازم است ،فرهنگیان متحد شوند.تا به اهداف خود برسند.

✔پرهیز از نا امیدی
✏✏✏✏✏✏
دومبن  عامل همگرایی فرهنگیان، پرهیز از اخبار "نا امید" کننده است.  و نیز به انزوا کشانیدن جریان‌های افراطی مخالف  اعتراضات صنفی فرهنگیان هستند. از بحث های و گفتمان های اختلاف آمیز پرهیز کرد.البته در فضای آرامش همکاران
می توانند نسبت به عملکرد تشکل های صنفی انتقاد وپیشنهاد دهند.انتقاد همراه پیشنهاد انجام شود .بلکه می‌توان در عین حفظ باور های   فرهنگیان  در راستای مشترکات  معلمان حرکت کنند.  و جایگاه صنفی  خود را  ارتقاء دهند.از اخباری که روحیه همکاران برای اعتراضات صنفی تضعیف  کند.پرهیز کرد. نوعی فضای برابری در بین فرهنگیان وجود داشته باشد.هیچ همکاری خود را برتر از دیگر همکاران نداند.

✔گفتمان مشترک بین فرهنگیان
✏✏✏✏✏✏
عامل  سوم  همگرایی در فرهنگیان ایجاد یک" گفتمان مشترک "است ،که بستر آن را برگزاری جلسات مشترک میان نخبگان، فرهنگیان ، حتی اساتید دانشگاه انجام گیرد. به طور طبیعی هر قدر که مراوده و ارتباط میان انسان‌ها بیشتر باشد، زمینه انس و الفت در میان آنان نیز افزایش پیدا می‌کند. برای برقراری
همگرایی ارتباطات حضوری بسیار موثر است. به اصطلاح"فیس تو فیس "باشد.
ارتباط "رو در رو" تاثیر گذارترین ارتباط است.تشکل های صنفی جلسات مرتب در مورد راهکار های"اتحاد صنفی معلمان"و موانع اتحاد معلمان ، بحث و گفتگو
کنند. گفتگو در گروه های مجازی تاثیر دارد. ولی تاثیر ارتباط "رو در رو "ندارد. یکی از مشکلات تشکل های صنفی این است . که بیشترین ارتباط آنها با اعضا از طریق فضای مجازی است . این کار تاثیر
زیادی ندارد. به همین جهت است. در یک گروه تلگرام  که بطور مثال 2000عضو دارد. وقتی دعوت به اعتراض صنفی
می شود. می بینیم 500 نفر آماده اند. یعنی یک چهارم گروه به اعتراض صنفی آمده اند.شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان به عنوان مدیریت
اعتراضات صنفی است. وظیفه دارد با سخنرانی در شهرستان های مختلف زمینه وبستر "اتحاد صنفی "را ایجاد کند.

به امید تغییر
خواسته صنفی رایگان بدست  نمی آید.
✅ای دی  هفته نامه قلم معلم 👈👈
@ghalamemoalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر