👈🏽چگونه معلمان میتوانند به نیرویی تأثیرگذار در برابر سرکوب حکومتی تبدیل شوند؟»
🖍🖍🖍🖍🖍🖍
⬅️ ۱. قدرت معلمان در کجاست؟
الف. جایگاه اجتماعی و فرهنگی:
معلمان ستون آموزش و آگاهی هستند. آنها ذهن نسل آینده را شکل میدهند.
در بسیاری از جوامع، معلمان اعتماد اجتماعی بالایی دارند. همین اعتماد میتواند به قدرت تبدیل شود.
👈🏽ب. توان سازماندهی:
اگر معلمان بهصورت سراسری، هماهنگ و متمرکز عمل کنند
(مثلاً در قالب انجمنهای صنفی مستقل)، میتوانند قدرت چانهزنی بالا داشته باشند.
👈🏽ج. قدرت نرم و آگاهیبخشی:
معلمان ابزار «سلاح فرهنگی» در اختیار دارند. آنها میتوانند آگاهی عمومی نسبت به عدالت، حقوق صنفی، فساد و استبداد را بالا ببرند. همین آگاهی است که حکومتها از آن میترسند.
👈🏽۲. نقطه ضعف حکومت کجاست؟
الف. وابستگی به سکوت و پراکندگی مردم:
حکومت ایران به «پراکندگی نیروهای اجتماعی» و «نبود اتحاد صنفی» تکیه دارد. اگر این وحدت شکل بگیرد، توازن قدرت تغییر میکند.
👈🏽ب. ترس از مشروعیتزدایی:
اگر معلمان بهصورت گسترده و علنی به نارضایتی عمومی و اعتصاب دامن بزنند، مشروعیت نمادین حکومت کاهش مییابد. این یک نقطهضعف کلیدی است.
👈🏽ج. ناتوانی در جایگزینی معلمان متخصص:
بر خلاف مشاغل دیگر، حکومت نمیتواند بهراحتی معلمان باتجربه و آگاه را جایگزین کند، زیرا آموزش، تخصص، رابطه عاطفی با دانشآموزان و نفوذ فرهنگی قابل جایگزینی نیست.
👈🏽۳. چگونه معلمان میتوانند قدرتمند شوند؟
الف. همبستگی صنفی سراسری:
ایجاد و تقویت تشکلهای مستقل صنفی (و نه دولتی یا وابسته) حیاتی است. بدون سازمان، نیروها پراکنده و آسیبپذیر میمانند .
👈🏽ب. پیوند با سایر اقشار معترض:
معلمان باید با سایر گروههای صنفی (کارگران، بازنشستگان، پرستاران و...) همصدا شوند. حکومت از ائتلافهای اجتماعی میترسد.
👈🏽ج. بهرهگیری از رسانه و افکار عمومی:
حتی در شرایط سانسور، معلمان میتوانند صدای خود را از طریق رسانههای مستقل، شبکههای اجتماعی یا نامههای سرگشاده به جامعه برسانند.
👈🏽د. مقاومت مدنی هوشمند:
اعتراضات خلاق، اعتصابهای پلهای، آموزشهای جایگزین غیررسمی، افشاگریهای مستند و برنامهریزیشده، بخشی از ابزار فشار غیرخشونتآمیز هستند.
جمعه
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
روز ملی معلم مبارک باشد
https://t.me/ghalamemoalem
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر