۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۳, شنبه

« توسعه نهاد های مدنی بستگی به توسعه سیاسی دارد.»

محمد خاکساری:
سلام همکاران:
» توسعه  نهاد های مدنی بستگی به توسعه سیاسی دارد»

در مناظرهای کاندید های ریاست جمهوری
دوازدهم کمتر به «جامعه مدنی و توسعه سیاسی»پرداخته شد.ظاهراً نوعی « تابو»
محسوب می شد.در صورتی که «توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی»دو روی یک سکه هستند.در « ویکی پدیا»در مورد معنای
» توسعه سیاسی»آمده است .
«توسعه سياسي، فراگردي است كه زمينه نهادي كردن تشکل‌ها و مشاركت سياسي آنها را فراهم مي‌كند و حاصل آن، افزايش توانمندي افراد، احزاب و گروه‌ها، براي مشارکت قانون‌مند در فضاي سياسي جامعه است »
توسعۀ سیاسی یکی از شاخه‌های توسعه است با هدف رسیدن به پیشرفت، ایجاد تحولات ساختاری در تمام بخش‌های اجتماعی جامعه و گذار از حالت ,,«نامطلوب زندگی گذشته به شرایط بهتر»است.با « توسعه سیاسی»
شاهد توسعه در سایر بخش های جامعه
خواهیم بود. در «توسعه سیاسی»   شاهد افزایش «ظرفیت و كارایی» نهاد های مدنی هستیم .نهاد های مدنی نقش مهمی  در« حل و فصل تضادهای منافع فردی و جمعی، »جامعه رادارند .  نکته اصلی در این است با توسعه جامعه مدنی  تبدیل شدن مردم به شهروندان فعال است.و‌ باعث توسعه مشارک اجتماعی
می شود.« توسعه سیاسی» بیش از هر چیز، به «امنیت و آرامش» در حوزه سیاسی نیازمند است و چنین امنیت و آرامشی تنها در سایه برقراری اعتماد میان حاکمان و مردم حاصل می‌شود. اگر این اعتماد وجود نداشته باشد.
« توسعه سیاسی»بسیار مشکل است.
توسعه سیاسی بیشتر جنبه رفتاری  دارد،
توسعه سیاسی با دگرگونی‌های زیربنایی
انجام می گیرد. و به عمق بخشی در تغییرات  جامعه مربوط می‌شود عواملی  چون «حاکمیت، کارآیی، تعقل عملی و همبستگی مردم و رهبران »  از لوازم توسعه سیاسی است
  فرهنگ سیاسی توسعه سیاسی امکان ظهورمی‌یابد.با «تدبیر و خلاقیت»ارتباط ارگانیک بین عوامل فوق باید ایجاد گردد.حضور استبداد تاریخی در ایران به این معنا است  که هیچ تغییری معنا داری در « توسعه سیاسی» انجام نگرفته است.استبداد ناشی از تعدادی ویژگی‌های بارز تاریخ  ایران، است. چرخش‌های مکرر از مالکیت استبدادی در ایران موجب شده است.«حکومت  های خودکامه» دیگری منتهی شده است. حاکمیت هابه دلیل انحصاری کردن «حقوق و کلیه تعهدات »و وظایف خود را نیز انحصاری می‌کرده اند. از سوی دیگر چون مردم از هیچ حقوقی برخوردار نبوده اند.  هیچ تعهدی نیز نسبت به حاکمیت احساس نمی‌کردند پس استبداددر بستر این تاریخ پرورانده شده و رشد پیدا کرده است.لذا « توسعه سیاسی»
دغدغه روزمره مردم نبوده و نیست.
به امید تغییر
محمد خاکسار ی
یکی از موسسین
کانون صنفی معلمان
۲۵ اردیبهشت  ۹۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر