تفاوت استراتژی و تاکتیک در تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
✍️ محمد خاکساری(مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه قلم معلم ،یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
24 دیماه 97
در بحث سازماندهی مشاهده می کنیم.
دو واژه "استراتژی و تاکتیک "در نهاد های مدنی و تشکیلات بحث می شود. جهت آگاهی بیشترهمکاران تفاوت این دو واژه خدمت همکاران این دو واژه را باز خوانی می کنیم. البته برخی همکاران
از این دو واژه اطلاع دارند.تعاریف مختلفی از "استراتژی وتاکتیک " شده است.مفهوم لغوی" استراتژی": واژه استراتژی از کلمه یونانی(استراتگوس) Strategos گرفته شده است. استراتگوس یا (استراتژ) به معنای لشکر است. استراتگوس به معنی فرماندهی ارتش هم به کار می رفت.در واقع" استراتژی" یک عنصر در یک ساختار چهار بخش است: اولین بخش اهدافی که باید به آنها دست یافت می باشد. دومین بخش استراتژی های موردنظر برای دستیابی به آن اهداف چگونگی تخصیص منابع برای این منظور است. سومین
بخش تاکتیک ها به مفهوم استفاده عملی از منابع اختصاص یافته می باشد. سومین بخش خود منابع و راه ها و روش ها هستند. بر این اساس استراتژی معمولاً شکاف بین اهداف و تاکتیک ها را پر می کند.برداشت اینجانب از استراتژی
معلمان این است . اهدافی که معلمان
می خواهند به آن برسند.
استراتژی معلمان است .
1✔-معیشت معلمان
2✔-کیفیت آموزش
3-✔تشکل یابی است .
منابع رسیدن به استراتژی بالاحمایت مالی و نیروی انسانی معلمان برای رسیدن به اهداف بالا است. منابع دیگری مانند :
↩↩↩↩↩↩
"مهارت صنفی، سرمایه، ارتباطات گسترده صنفی، شایستگیهای صنفی، امکانات" در استراتژی لازم است.
"استراتژی" مفهومی کلانتر، عمیقتر، بلندمدتتر و گستردهتر است. در مقابل، تاکتیک به صورت مقطعی و در افق
زمانی کوتاهتر و با حوزهی اثر کوچکتر مورد استفاده قرار میگیرد. تاکتیکها همسو با استراتژی هستند،بر این اساس تکنیک را در دستیابی به استراتژی به کار می گیرید. برداشت اینجانب از تاکتیک این است.در حالیکه تاکتیک در رابطه با به حرکت درآوردن منابع، یعنی به اجرا گذاشتن آنهاست به" استراتژی"است.تصمیماتی در جهت
استفاده مؤثر از منابع موجود و جزئیات اجرای استراتژیها است. تاکتیک، نقشه یا برنامه انجام کار هست.منابع، تصمیمات تاکتیکی هفته ای، ماهانه، سالانه، بنا به وضعیت هایی که پی در پی تغییر
می یابد.تاکتیک از اندیشه و اجراهای خیلی ویژه و کوتاه مدت تر شکل می گیرد.تکنیک های یا روش های اجرای
هر مرحله ی تاکتیکی را تعیین می کند. ( ابزار، روش و راهکارها)
روش ها یا تاکتیک هایی که فرهنگیان به اهداف صنفی می رساند. روش هایی است .که در تشکل ها و اتحادیه های
کشور ها برای رسیدن به اهداف صنفی استفاده می شود. روش های زیر است.
1-✔ اعتصاب
2-✔ تحصن
3-✔راهپیمایی
4-✔تجمع
5-✔چانه زنی یا مذاکره
تاکتیک ها به تناسب شرایط به کاربرده می شود.بنابر مقتضيات تغييرمييابد.هنر و فن طرحریزی و هدایت معلمان برای رسیدن به اهداف صنفی معلمان روش های مختلف استفاده می شود.
دو واژه "استراتژی و تاکتیک "در تمام بحث های مدیریت به کاربرده می شود.
تشکل های صنفی فرهنگیان ایران و شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران باید به درستی از "استراتژی و تاکتیک"را برای پیشبرد تشکل های صنفی بکار برند. تا بتوانند معلمان را جذب تشکل های صنفی فرهنگیان کنند.
به امید تغییر
خواسته صنفی رایگان بدست نمی آید.
✅ای دی هفته نامه قلم معلم 👈👈
@ghalamemoalem
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر