۱۳۹۷ بهمن ۱۰, چهارشنبه

تبدیل نگرش اعتراضی به رفتار اعتراضی

تبدیل نگرش اعتراضی به رفتار اعتراضی معلمان

✍️ محمد خاکساری(مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه قلم معلم ،یکی از موسسین کانون صنفی معلمان

10       بهمن     97

نگرش عبارت از نوعی آمادگی، تمایل به عمل یا عکس‌العمل خاصی در مقابل محرکی خاص است. در نتیجه ، نگرش‌های فرد غالباً "حاضر اما راکد"است و تنها در صورت برخورد
با موضوع، نگرش در بیان و رفتار تجلی پیدا می‌کند، البته رفتار آدمی بی‌نهایت متغیر، متنوع و انعطاف‌پذیر است.بطور مثال اکثر معلمان تمایل به اعتراضات صنفی برای "افزایش حقوق خود و کیفیت آموزش"را دارند.اما این نگرش در معلمان راکد است. ممکن است.با برخورد با موضوعی در آموزش و پرورش به رفتار اعتراضی تبدیل شود. چون در درون اکثر معلمان تمایل و امادگی به عکس العمل وجود دارد.ممکن است نگرش معلمان تبدیل به اعتراض صنفی شود.یعنی ذهن معلمان  آمادگی این رفتار را  دارد.رفتار نیاز به "انگیزه ،هیجان"دارد که تبدیل به رفتار شود .
بنابراین بین نگرش صنفی و رفتار صنفی رابطةی نزدیکی وجود دارد.از این رو کارگزاران تبلیغ تلاش و کوشش می‌کنند تا با توصیه ‌های مبتنی بر نیازهای مخاطب در رفتار وی تأثیر بگذارند و نگرش را به رفتار تبدیل کنند.پس تشکل های صنفی فرهنگیان نیاز واقعی معلمان را شناسایی کنند. و روی آن تبلیغ کنند.تا همکاران جذب اعتراضات صنفی شوند. اگر هدف تجمع و اعتراض صنفی نیازمعلمان را بر طرف نکند."در تجمع و اعتراض "شرکت نمی کنند. یا از نظر درونی به آن نیاز واقعی، نرسیده اند. که در اعتراض صنفی شرکت کنند.تشکل های صنفی فرهنگیان نیاز واقعی معلمان را تشخیص دهند. سپس روش های رسیدن به خواسته های صنفی به معلمان اموزش دهند. تا از جهت درونی معلم در درون خود احساس کند.
نیاز به اعتراض صنفی دارد.البته اجرای این کار پروسه بسیارمشکلی است. چون معلمان نیاز های مختلف دارند.نیازها از معلمی با معلم دیگر متفاوت است .ولی ↔اکثر معلمان ،دوست دارند.رفاه داشته باشند. امنیت شغلی داشته باشند. آموزش وپرورش با کیفیت وجود داشته باشند. معلم هر آنچه زندگی و امنیت و منافع اش را تهدید کند برایش نامطلوب است.برای این است. ↔که اکثر آنها
می ترسند. که وارد اعتراضات صنفی شوند. و حمایت نمی کنند،اقلیت اندکی از معلمان هستند. که از منافع فردی خود می گذرند. برای " معیشت همکاران و کیفیت آموزش به زندان"می روند،و دستگیر می شوند.تغییر را همین اقلیت معلم "فداکار و مسئولیت پذیر"انجام خواهند داد. در طول تاریخ این گونه بوده است .همه تلاش‌هاوکوشش‌های آدمی به وسیله دو قطب تعیین می‌شود. یکی قطب منافع فردی است. دیگری قطب منافع جمعی است. در جوامع توسعه یافته منافع جمع ارجحیت به منافع فرد دارد."سال ها است در ایران، این حاکمیت فرهنگ "فداکاری و ایثار"را از بین برده است. کمتر انسان هایی پیدا می کنید.
برای آبادی و ابادانی کشورکوشش کنند. علت اصلی آن آموزش وپرورش بی کیفیت و سیاسی است. "فرهنگ فرد پرستی" را در جامعه رایج کرده اند.البته با "آموزش و آگاهی" می توان سایرمعلمان به این اقلیت فداکار، و مسئولیت پذیرافزایش داد.ثروتمندی که از ترس آینده، خساست به خرج می دهد در واقع نیاز به بقای بیشتری دارد.

به امید تغییر
خواسته صنفی رایگان بدست  نمی آید.
✅ای دی  هفته نامه قلم معلم 👈👈
@ghalamemoalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر