۱۳۹۹ تیر ۱, یکشنبه

چگونه ‏ ‏چطور ‏رانت ‏خواری ‏در ‏کشور ‏رایج ‏می ‏شود؟

۹۷✔ چگونه و چطور 
رانت خواری در کشور، حاکم می شود؟
از همکاران و مخاطبانی که به این سئوال پاسخ دادند تشکر
 می کنم. 
✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️

اگر مدیریت منابع یک کشور به هر دلیلی درست و اصولی نباشد، رفاه مردم آن کشور به خطر میفتد و کیفیت زندگی‌شان پایین می‌آید. ادامه سو مدیریت، به‌طورقطع رانت خواری بوجود خواهد آمد. دولت‌ها نیروی مسلط برای مدیریت منابع کشورها می‌شوند، رانت، فساد سیاسی و اقتصادی فراگیر شده و هزینه‌های زیادی به کشور‌ها تحمیل می‌کند.یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان کشورهای توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته همین حقوق مالکیت است. در کشورهای توسعه‌یافته حقوق مالکیت بهتر تعریف ‌شده‌اند و جابه‌جایی خودسرانه حقوق مالی و نقض آن کمتر دیده می‌شود.
رانت و رانت‌جویی در کشورهای توسعه‌یافته سطح پایین‌تری نسبت به کشورهای درحال‌توسعه دارند.رانت‌، نابودکننده رفاه و توسعه است.انگیزه خلاقیت و نوآوری افراد جامعه از بین می‌رود.
ادامه روند  رانت خواری ،باعث فرار سرمایه انسانی و فیزیکی می‌شود و رفاه و توسعه را از جامعه می‌رباید.برخی معتقد هستند که رانت‌جویی ثبات را از کشور می‌برد، و به دلیل نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی که ایجاد می‌کند، باعث تشدید تضادهای اجتماعی می‌شود.زمانی که قوانین به‌خوبی چیده و به‌درستی اجرا نشود.باعث رانت خواری می شود.فساد و رانت‌جویی در کشورهای درحال‌توسعه و فقیر مانعی بر سر راه تکنولوژی و تحول و نوآوری شده است.وموجب عقیم‌سازی هرگونه فعالیت مولد و نوآورانه در کشورها خواهد شد.رانت خواری در حاکمیت ایران سیستمی است ،یعنی گروهی خاص از رانت های دولتی استفاده
می کنند، رانت‌جویان تیشه به ریشه یک کشور می‌زنند. سرمایه ملی را ازیین می رند،موجب تضاد طبقاتی می شود،رانت‌ تا مغز استخوان جامعه رسوخ می‌کند.مهم‌ترین اهرم‌ها توسعه کشورهای درحال‌توسعه را رانت، به بیراهه می‌کشاند،نیروی انسانی را که یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها توسعه کشورهای درحال‌توسعه است،  رانت به بیراهه می‌کشاند.به همین علت است ، که فرار مغزها در کشور صورت می گیرد، چون امیدی به خلاقیت خود ندارند.
رانت خوران به سادگی صاحب ثروت انباشته می شوند، بدون اینکه زحمتی بکشند.وجود رانت باعث ایجاد نوکیسه‌هایی می‌شود که بی‌هیچ تلاشی ثروتمند می شوند، وظیفه جامعه فرهنگی به مبارزه رانت خواری به پردازند،
و مردم را در این مورد آگاهی دهند.
          ۳۱     خرداد    ۹۹
@MoallemaneMotarez

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر