۱۳۹۵ اسفند ۱۳, جمعه

آیا در تنبیه بدنی دانش آموزان فقط مقصر است؟

محمد خاکساری:
سلام همکاران :
«آیا در تنبیه بدنی دانش اموزان فقط معلم مقصر است»؟

در اخبار شنیده می‌شود .معلمی در فلان روستا یا شهر دانش آموز خود را تنبیه کرد.صدا و سیماآن را خوراک تبلیغاتی می کند . مرتب بخش می کند. اما از« ضرب و شتم معلم» توسط اولیا دانش اموزان  خبردر حاشیه می رود.می خواهیم ببینیم آیا« فقط معلم »در تنبیه دانش آموز مقصر است.؟
با سایر عوامل« زمینه ساز» تنبیه بدنی دانش اموزان توسط معلم می شود.
۱_تحت فشار قرار دادن معلم توسط مدیر

اکثر مدیران برای اینکه نشان دهند مدرسه انها در صد  قبولی بالایی دارد و به اولیا و اداره اموزش و پرورش فخر بفروشند. معلم را تخت فشار قرار می دهند که باید در صد بالای قبولی داشته باشند . تا سال آینده در این مدرسه بمانندیا  نمره ارزشیابی بالایی به معلم تعلق بگیرد. دانش اموزان تکالیف خود را انجام نمی دهند . هیچ اهرم دیگری معلم برای« جایگزین آن  برای دانش اموزان خاطی:ندار د. برخی معلمان عصبانی و مجبور می‌شوند. دست به کار غیر قانونی تنبیه  بدنی شو ند. بعد از تنبیه دانش آموزخود معلم« صد برابر عذاب وجدان» میگیرد.

۲_ فشار اولیا دانش آموزان به معلم

اولیا دانش آموز به مدرسه مراجعه می‌کنند پیش مدیر   مدرسه می‌روند  .ادعا می‌ کنند.که
«فرزند انها در منزل درس نمی خواند  واز معلم پیش مدیر  شکایت می‌کنند »
این گونه ادعا می‌کنند  مقصر معلم است که دانش آموز در خانه درس نمی خواند»
در نتیجه «فشار روانی» به معلم وارد میشود برخی معلمان مجبور به تنبیه بدنی می شوند

۳_تربیت غلط دانش اموزان

برخی خانواده هایی که دانش  اموزان انها توسط معلم تبیه بدنی می شوند
خود خانواده نتوانسته بر اساس« تعلیم و تربیت صحیح »فرزند خود را تربیت کنند.
این دانش آموز« پر خاشگر» وارد کلاس می شود. اغلب تکالیف خود را انجام نمی دهد و
«نظم کلاس» را بهم می زند.این دانش اموزان برخی معلمان را« تخت فشار روانی» قرار می دهند. معلم نمی تواند دانش آموزانی خاطی را از کلاس اخراج کند .  چون برخی مدیران  معاونان اعتراض می‌کنند برخی «معلمان از کوره در می‌ روند » دست به کار غیر قانونی تنبیه بدنی می شوند و مشکلاتی برای خود درست می کنند.

۴_تعداد دانش اموزان کلاس خارج از استاندارد

اغلب. تنبیه هایی که  اتفاق  می‌افتد   در کلاس های  خارج از استاندارد  اموزشی اتفاق  می‌افتد. کلاس های بیش ۴۰نفر دانش . یعنی عملا معلم کار دومعلم را انجام می‌دهد اگر بطور نسبی استاندار کلاس را بین ۲۰ تا ۲۵ بگیریم. عملا معلم دوبرابر فشار روانی به او وارد میشود ممکن است. دانش آموز را تنبیه بدنی کند

۵_ آموزش ندیدن معلمان در آموزش عالی

متاسفانه آموزش و پرورش بعد از انقلاب دانشسرای مقدماتی را  حذف کرد.
در دانشسرای مقدماتی از سوم دبیرستان دانش آموزان  تحت آموزشهای علمی تدریس قرار
می گرفتند . بعد از دیپلم وارد دانشسرای عالی می شدند بسیاری از استادان بزرگ در همین دانشسرای مقدماتی و دانشسرای عالی درس خواندند. هر گاه. معلمان «آموزش ندیده» وارد کلاس درس می شود  برخی از انها کار غیر قانونی تنبیه بدنی می کنند.

۶- ناقص بودن قانون در برابر دانش اموزان خاطی

متاسفانه ایین نامه انضباطی دانش اموزان ناقص است حداقل اکثر  تنبیه برای دانش آموزانی خاطی تغییر مدرسه دانش آموز است.  متاسفانه برای معلمان خاطی تادلتان بخواهد حراست قانون داردکافی است  معلم به مدیر مدرسه انتقادی کند. یا  در مورد« معیشت خود و کیفیت آموزشی» اعتراض کند انواع و اقسام قوانین را«ا حراست منطقه» از استین خود بیرون می  آورد

نتیجه گیری

با تمام مشکلات فوق از معلمان تقاضا میشود  همکاران.دانش اموزان  را تنبیه بدنی نکنند.
من می دانم از حدود   ۰۹۰۰هزار معلمی که تدریس می کنند . کمتر از نیم درصد
مجبور می شوند. تنبیه کنند. اکثر  اولیایی که از معلمی  که فرزندشان را معلم تنبیه کرده است شکایت می کنند خود اولیا دانش آموز تنبیه شده در خانه خود فرزند خود را تنبیه بدنی می کنند   اکثر  معلمان در برابر مشکلات «اموزشی و غیر استاندارد» نبودن کلاس های درس صبوری می کنند . و به انواع و اقسام بیماری های« اعصاب ٬معده، حنجره ، قلب» به علت شغل معلمی مبتلا می‌شوند  همین.بنده حقیر ناراحتی قلبی بنده یکی از دلایل آن شغل معلمی بوده است خود دکتر قلب  به من این مطلب را عنوان کرد.
محمد خاکساری
یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
۱۱  اسفند  ۹۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر