۱۳۹۵ اسفند ۱۵, یکشنبه

« توانایی مذاکره تشکل های صنفی با مسئولان و تحمل ادامه مذاکره»

محمد خاکساری:
سلام همکاران :
«توانایی مذاکره تشکل صنفی با مسئولان و تحمل ادامه مذاکره"
گاها مشاهده می کنیم.  در جلسه مذاکره  همکاران و تشکلهای صنفی با مسئولان برخی تشکلهاوهمکاران  روی موضوع اصلی کمتر تکیه
می کنندو به حاشیه می روند. وقت مذاکره گرفته می‌شود.روی موضوع اصلی مذاکره   تکیه نمیشود.نکانی جهت""کارآمد"شدن  مذاکره همکاران و تشکلهای صنفی با مسئولان را خدمتتان عرض میکنم .
۱-" آماده سازی گروه مذاکره کننده"
قبل از شروع مذاکره،  با مسئولان همکاران باید خود را برای جلسه مذاکر آماده کنند. آماده‌سازی شامل تعیین"هدف ها و زمینه کاروجایگزین‌هایی"" برای اهداف مذاکره با مسئولان مشخص‌شود. علاوه بر این، همکاران مذاکرکننده اطلاعات لازم رااز مسئولی که قراراست با او. مدکره کنندجمع آوری کنند.باید درمورد تاریخچه   مذاکره مسئول مربوطه  با سایر همکاران اطلاع. داشته باشند.  تا بتوانند نقاط مشترک برای مذاکره  برسند. 
۲-" الویت بندی اهداف مذاکره"
همکاران در مذاکره با مسئولان اهداف مذاکره را  را الویت بندی کنند. هدف های مهم. در ابتدا ی مذاکره گفته شود تا هنوز طرف مقابل یعنی مسئول مربوطه خسته نشده است ,یا  ممکن است""فرصت و زمان کافی" برای طرح هدف  های اصلی مذاکره  کم بیاید
۳--""حل مشکل مذاکره ""
بهتر است همکاران در مذاکره با مسئولان پس از طرح مشکل صنفی "راه حل های مناسب"" را طرح کنند. بهتر است اولین پیشنهاد حل مشکل را ابتدا همکاران  برای مسئولان مطرح کنند.  ابتکار عمل مذاکره را در دست بگیرند. همکاران روی حل مشکل تمرکز کنند البته در مذاکره با مسئولان. پیشنهادات منطقی به آنها  داده شود. برای حل مشکل در مذاکره به یک. راه حل اکتفا نشود.گزینه های مختلف در نظر گرفته شود .
۴- ""کنترل احساسات در مذاکره "
به علت انباشت خواسته های صنفی معلمان ،گاها اتفاق می افتد. در مذاکره با مسئولان برخی همکاران احساسی شده کنترل  خودرا از دست می دهند .ممکن است. سخنی  بگویند که موجب ناراحتی و رنجش مسئول طرف مذاکره شود. یا ممکن است مسئول مربوطه وعده ای به همکاران بدهد . که امکان اجرای آن را ندارد
مذاکره،با مسئولان بایدآرام،باتدبیر  انجام گیرد.هیچ گاه جلسه مذاکره را  همکاران نباید ترک.کنند. باز تاب خوبی ندارد.  موجب بر انگیختن احساسات منفی برای  مسئول مربوطه می شود  تجربه ای  در این مورد دارم درسال 85 در جریان تجمعات  معلمان روبروی مجلس   جلسه ای با نمایندگان مجلس  شورا و ریس حراست وزارت خانه با کانون صنفی معلمان داشتیم  .متاسفانه بدون هماهنگی قبلی یکی از مسؤلان کانون صنفی معلمان به  حضور ریس حراست در مجموعه  اعتراض داشت لذا جلسه را  ترک کرد . بقیه همکاران هم به تبعیت او جلسه را ترک کردند . بازتاب خوبی نداشت. موجب شد جلسه بعدی که قرار بودنمایندگان شورای هماهنگی  تشکلهای صنفی  فرهنگیان ایران  بانمایندگان مجلس.ونیروی های امنیتی و وزیر در مجلس مذاکره ای انجام شود.حاضر به مذاکره  و تشکیل  جلسه  با همکاران نشدند نمایندکان مجلس در جلسه اول  به من گفتند "ترک. جلسه این همکار توهین  به نمایندکان بوده است. و در شان معلمان نبوده است""
پس همکاران  در مذاکره با مسئولان کنترل احساسات خود را داشته باشند . مذاکره را در مسیر اصلی هدایت کنند. 
۵--""مذاکره بصورت گروهی با مسئولان""
مذاکرات فردی با مسئولان امکان خطا وجود دارد. پس بهتر است مذاکره با مسئولان گروهی انجام گیردو.""تقسیم کار لازم"" بین همکاران انجام گیرد .  چه همکاری در مورد چه.موضوعی سخن بگوید. تا به  هدف نهایی مذاکره همکاران برسند.  البته این کار قبل از جلسه مذاکره باید تمرین گردد. 
۶-""-اخلاق اعتماد  پذیر ی در طرفین مذاکره""
استانداردهای قابلیت‌اعتماد در  محیط مذاکره  وجود داشته باشد هر دو طرف مذاکره یعنی همکاران و مسئولان باید  به یکدیگر اعتمادکنند که تا زمینه وبسترلازم اجرای وعده ها  انجام گیرد. به گونه ای که درمسئولان.بعد از پایان مذاکره این انگیزه ومهارت کافی برای اجرای وعده ها.ایجاد گردد.
۷-"گوش دادن به سخنان مذاکره""
 همکاران مذاکره‌کننده با مسئولان  باید بتواند به صحبت‌های طرف  مسئول مربوطه  دقیقا گوش کنند. برای این منظور باید بتواند"" زبان بدن و ارتباط کلامی"" مسئول مربوطه  را درک کنند.  به سخنان مسئول گوش کنند.   تا بتوان نقاط قابل مصالحه را در طول مذاکره پیدا کرد. یک مذاکره" نتیجه بخش" به جای اینکه تمام وقت مذاکره را به حرف زدن درمورد نقاط مثبت نظرات  بگذرد به حرف‌های  مسئول  گوش دهیم تا بتوانیم به نقاط مشترکی  در مذاکره برسیم
  ۸-" خطرعقب نشینی ازمواضع"" 
عقب نشینی از مواضع خود در مذاکره با مسئولان در موضع ضعف 
قرار خواهید گرفت. اولین پیشنهاد را که مطرح کردید آماده شوید
در راستای هدف اول پیشنهاد دوم را بدهید . مسئول مربوطه آگاه شود که در حفظ مواضع خود کوشاو.استوار هستید. از مواضع خودکوتاه نمی آیید 
محمد خاکساری_۱۳ اسفند ۹۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر