۱۳۹۵ اسفند ۱۱, چهارشنبه

«. ارتباط سازنده تشکل صنفی با اعضا»

محمد خاکساری:
سلام همکاران :
«ارتباط سازنده  تشکل صنفی با. اعضا»

یکی از ویژگیهای تشکل صنفی و اعضای هیأت مدیره  مهارت و توانایی برقراری ارتباط مؤثر و سازنده با اعضا  است
چند مورد را خدمت همکاران عرض میکنم .

گام اول: گوش دادن به مشکلات اعضا

گوش دادن فقط شنیدن کلامی که اعضا به زبان می آوردند  نیست، بلکه این است . چه مسائلی در تشکل صنفی اعضا را نگران می کند ؟
‌ .چگونه می توان مشکل صنفی اعضا را حل نمود.و. چه انتظاری از تشکل  صنفی دارند؟

-گام دوم:  صداقت و شفافیت تشکل صنفی

صراحت و صادق بودن فرایندی است که در ارتباطات تشکل صنفی بسیار موثر است و نقش بازی
می کند. تاکید می شود این فرآیند قابل دیدن یا شنیدن نمی باشد. بلکه دو طرف هیات مدیره تشکل صنفی  و اعضا  آن را حس می کنند.اگراین ارتباطی فاقد «صراحت و صداقت» باشد، بدون شک، یا قطع خواهد شد و یا به شکلی مخدوش، مبهم و ناسالم ادامه می یابدبه خاطر داشته باشیم ابهام و عدم صداقت در ارتباطات تشکل صنفی «سرمنشاء» بسیاری از مسائل و مشکلات در ارتباطات تشکل  است .

سوم: همدلی و همدردی با اعضای تشکل صنفی

اغلب اعضا زمانی که با تشکل ارتباط برقرار می کنند  همواره« افکار، آرزوها ، تمایلات، نگرانیها و ترسهای» خود را آشکار می‌ سازند  نیاز دارند که هیات مدیره اولا درک درستی از مشکل اعضا داشته باشند  و ثانیا با  اعضا در زمینه« نگرانیها، ترسها و مشکلات »آنها همدلی و همدردی کنند. همدردی و همدلی تلاشی است برای درک و فهم نیاز ذهنی اعضا است هیات مدیره برای همدلی باید بتوانند خود را جای اعضا  بگذارند و از دریچه چشم آنها  مشکلات صنفی را نگاه و احساس کنند. و برای مشکلات صنفی راه حل  مناسب پیدا کنند..

چهارم : گوش دادن به سخنان مخالفان تشکل صنفی

هیات مدیره به این باور  رسیده باشند  که همه اعضا  مانند  هیات مدیره نیستند  . «تفاوت های» فکری  در درون تشکل وجود دارد آن وقت  هیات مدیره می تواند  به شیوه مناسب با نظرات و عقاید اعضایی که با نظر هیات مدیره تفاوت دارند . مخالفت کنند. به دنبال  بحث و جدل مخرب  نباشد که به نتیجه مناسب نمی رسند .اگر به نکات مثبتی در مخالفین دیدند روی انواع  انواع تکیه کنند .تا طرف مخالف را تحت تاثیر قرار دهند.

پنجم رفتار گشاده روی و محبت با اعضای تشکل

معاشرت هیات مدیره با اعضا  بايد با روي گشاده ونرمي ومهرباني باشد   تند خويي با اعضا ی تشکل صنفی موجب تنفر از تشکل صنفی می شود .هیات مدیره خود را در هم  سطح اعضا  قرار دهند. واز زبان آنها براي انتقال نقطه نظرهاي خود استفاده كنند ،اغلب به نتيجه خود می رسند.

همواره هیات مدیره  رفتاري احترام آميزی با اعضای خود داشته باشند واحساساسات اعضا را محترم بشمارند،كوچك كردن همکار ،به خصوص درحضور ديگران درمناسبات وروابط صنفی  «،اثرتخريبي» دارد،رفتار  هیات مدیره توام باظرافت وملايمت باشد نه فقط شامل رفتار مودبانه باشد
،بلكه صفا وصداقت واقعي واعتمادكامل نيز در بر داشته باشد

موارد دیگری برای ارتباط سازنده هیات مدیره با اعضا وجود دارد . سایر همکاران
به آن به پردازند.

  محمد خاکساری
یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
۱۰  اسفند ۹۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر