۱۴۰۳ دی ۲۱, جمعه

دلایل ضعف مکتوب سازی اکثر معلمان و ایرانیان

✍🏿دلایل ضعف مکتوب سازی اکثر معلمان و ایرانیان
🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍

فرهنگ مکتوب‌سازی در ایران به دلایل مختلفی ضعیف است. در ادامه، به بررسی دلایل این مشکل و راهبردهایی برای بهبود آن پرداخته می‌شود:

✍🏿دلایل ضعف مکتوب‌سازی در ایران

1. فرهنگ شفاهی غالب:

ایران دارای تاریخی طولانی از فرهنگ شفاهی است که قصه‌گویی، نقل‌قول‌ها، و حکایات نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند. این سنت، گرچه ارزشمند است، باعث شده مکتوب‌سازی کمتر مورد توجه قرار گیرد.


2. فقدان آموزش مکتوب‌سازی:

در نظام آموزشی کشور، مهارت‌های نگارش، مستندسازی و تفکر تحلیلی به‌طور جدی آموزش داده نمی‌شود. این مسئله باعث می‌شود افراد نتوانند ایده‌ها و تجربیات خود را به درستی ثبت کنند
.
3. بی‌اعتمادی اجتماعی:

برخی افراد نگران هستند که ثبت مسائل اجتماعی، مشکلات آن‌ها را افشا کرده یا منجر به سوءاستفاده شود. این بی‌اعتمادی مانعی برای مستندسازی تجربیات اجتماعی است به خصوص دیکتاتوری ۲۵۰۰ ساله که اکثر مردم احساس امنیت نمی کنند  .

4. نبود زیرساخت‌های مناسب:

کمبود بسترهای دسترسی‌پذیر و ساده برای مکتوب‌سازی
 (مانند سیستم‌های دیجیتال یا شبکه‌های مرتبط)
 یکی از دلایل ضعف این فرهنگ است.

5. نبود تشویق و پاداش برای مکتوب‌سازی:

در ایران، مکتوب‌سازی چندان ارج و منزلتی ندارد، در حالی که در جوامع دیگر ثبت تجارب و اندیشه‌ها به عنوان یک فعالیت ارزشمند شناخته می‌شود.

✍🏿راهبردهایی برای تقویت فرهنگ مکتوب‌سازی در ایران

1. آموزش و ترویج مهارت‌های نگارش:

ایجاد دوره‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها برای تقویت مهارت‌های نگارش و مستندسازی، و تأکید بر اهمیت ثبت مسائل اجتماعی
.
2. ترویج ابزارهای دیجیتال:

طراحی و معرفی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی که مکتوب‌سازی را آسان‌تر کنند، مانند دفترچه‌های دیجیتال، بلاگ‌های اجتماعی، و نرم‌افزارهای مستندسازی
.
3. تشویق و پاداش:

ارائه جوایز یا امتیازات برای افرادی که در زمینه‌های مختلف، از جمله مسائل اجتماعی، مطالب مکتوب تولید می‌کنند. این تشویق می‌تواند در قالب مسابقات یا معرفی آثار در رسانه‌ها باشد.

4. ایجاد فضای اعتماد:

فرهنگ‌سازی برای اطمینان از این‌که مکتوب‌سازی مشکلات اجتماعی به حل آن‌ها کمک می‌کند و تهدیدی برای افراد یا جامعه محسوب نمی‌شود.

5. تشکیل گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مکتوب‌سازی:

ایجاد گروه‌هایی در جامعه که هدف‌شان ثبت تجارب اجتماعی، تاریخی و فرهنگی باشد، می‌تواند به ایجاد عادت مکتوب‌سازی کمک کند.

6. الگوسازی:
معرفی نویسندگان، مستندسازان، و پژوهشگرانی که با مکتوب‌سازی مسائل اجتماعی به پیشرفت جامعه کمک کرده‌اند، و ترویج آثار آنان
.

7. ارتباط با سنت شفاهی:

با تبدیل قصه‌ها و حکایات شفاهی به متون مکتوب، می‌توان از سرمایه‌های فرهنگی برای توسعه این فرهنگ استفاده کرد.

8. حمایت از انتشارات:

ارائه تسهیلات به نویسندگان و ناشران برای چاپ و نشر آثار مرتبط با مسائل اجتماعی.

نتیجه‌گیری

تقویت فرهنگ مکتوب‌سازی در ایران نیازمند یک تلاش چندجانبه است که شامل آموزش، تغییر نگرش، و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌شود. با گسترش این فرهنگ، جامعه می‌تواند تجربیات، دانش، و مسائل خود را به درستی ثبت کرده و از آن‌ها برای پیشرفت بهره بگیرد

هفته نامه قلم معلم .
جمعه 
    ۲۱   دیماه ۱۴۰۳
https://t.me/ghalamemoalem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر