۱۴۰۴ مهر ۱۵, سه‌شنبه

تفاوت تشکل صنفی و کارشناسی آموزشی

↙️ تفاوت تشکل صنفی و کارشناس آموزشی در آموزش و پرورش

نقدی بر عملکرد شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۱. مقدمه

در نظام آموزشی ایران، دو رویکرد اساسی در حوزه فعالیت فرهنگیان وجود دارد: رویکرد صنفی و رویکرد کارشناسی آموزشی. شناخت تفاوت این دو برای درک وضعیت کنونی تشکل‌های معلمان ضروری است.

👈🏽۲. تعریف و وظایف تشکل صنفی

تشکل صنفی، نهادی است که باید مطالبات و حقوق صنفی معلمان را پیگیری کند.
مهم‌ترین اهداف و وظایف یک تشکل صنفی عبارت‌اند از:

۱-دفاع از امنیت شغلی فرهنگیان
۲-بهبود وضعیت معیشت معلمان
۳-حق تشکل‌یابی مستقل
۴-عدالت آموزشی و رهایی آموزش از سلطه ایدئولوژیک
۵-حمایت از آزادی معلمان زندانی
۶-بازگرداندن معلمان اخراج‌شده و منفصل از خدمت
۷-پشتیبانی از خانواده‌های آسیب‌دیده جنبش فرهنگیان

👈🏽۳. نقش کارشناس آموزشی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

در مقابل، کارشناس آموزشی وظیفه‌ای متفاوت دارد. او باید به تحلیل نقاط قوت و ضعف نظام آموزش و پرورش بپردازد، برنامه‌ها و سیاست‌ها را نقد کند و راهکارهای تخصصی ارائه دهد.
بنابراین، کارشناس آموزشی و تشکل صنفی هر دو مهم‌اند اما وظایفشان کاملاً جدا از هم است.

👈🏽۴. انحراف شورای هماهنگی از وظیفه صنفی

متأسفانه به نظر می‌رسد که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به‌ویژه شاخه ۲۵، طی سال‌های اخیر از اهداف اصلی خود دور شده است.
این شورا به جای تمرکز بر مطالبات صنفی، برگزاری اعتصاب‌ها، پیگیری آزادی معلمان زندانی و بازگشت اخراجی‌ها، به مباحث کارشناسی آموزشی و تحلیل‌های تئوریک روی آورده است؛ کاری که در حیطه‌ی وظایف صنفی قرار نمی‌گیرد.

👈🏽۵. سابقه سرکوب و مقاومت معلمان

در طول ۲۵ سال گذشته، معلمان و فعالان صنفی با فشارهای امنیتی گسترده‌ای روبه‌رو بوده‌اند؛ از جمله:
۱-بازداشت و زندان
۲-خراج و انفصال از خدمت
۳-بازنشستگی اجباری
۴-فشار بر خانواده‌های فرهنگیان زندانی

با وجود این، جامعه فرهنگیان همواره با ایستادگی و مقاومت، تلاش کرده از مسیر عدالت‌خواهی صنفی باز نماند.

👈🏽۶. نقش باند بهشتی لنگرودی در تغییر مسیر شورا

در سال‌های اخیر، باند محمود بهشتی لنگرودی عملاً مسیر شورای هماهنگی را تغییر داده است.
در سه سال گذشته، اعتصاب و تجمع از دستور کار شورا حذف شده و بهانه‌ی اصلی آنان «فضای سرکوب» عنوان شده است.
اما پرسش اساسی این است:
آیا در ۲۵ سال گذشته سرکوب وجود نداشته است؟
اگر سرکوب همیشه بوده، پس چرا امروز فعالیت صنفی تعطیل شده است؟
این تغییر رویکرد، عملاً شورا را از نهاد مطالبه‌گر به نهادی منفعل و بی‌اثر تبدیل کرده است.
👈🏽۷. تناقض میان گفتار و عمل

اعضای این جریان در بیانیه‌های خود از عدالت، طبقات اجتماعی و حقوق معلمان سخن می‌گویند، اما در عمل از هرگونه کنش صنفی مانند اعتصاب و تجمع فاصله گرفته‌اند.این رفتار یادآور جریاناتی است که در ظاهر عدالت‌خواه و چپ‌گرا هستند، اما در عمل به محافظه‌کاری و انفعال کشیده شده‌اند.

👈🏽۸. وضعیت بحرانی جامعه و وظیفه واقعی تشکل صنفی

در شرایط کنونی که کشور با بحران اقتصادی، فقر گسترده، خودکشی‌های روزانه و ترک تحصیل میلیون‌ها دانش‌آموز مواجه است،تشکل‌های صنفی باید به معلمان آموزش مقاومت، مطالبه‌گری و اعتراض مدنی بدهند، نه تحلیل‌های آموزشی.تشکل صنفی یعنی صدای اعتراض، نه تریبون آموزشی.

👈🏽۹. هزینه‌های شخصی و تهدیدهای امنیتی

نویسنده این نقد از جمله افرادی است که سال‌ها برای جنبش صنفی فرهنگیان هزینه داده است.
او و خانواده‌اش متحمل فشارهای سنگین شده‌اند و حتی با تهدید به قتل از سوی اسکندر لطفی مواجه بوده‌اند که مدارک آن موجود است.
اسکندر لطفی که پیش‌تر توسط برخی فعالان کردستان به‌عنوان فردی مشکوک معرفی شده بود، بعدها با حمایت باند بهشتی لنگرودی به جایگاه‌هایی چون سخنگویی و مسئول کمیته بین‌الملل شورا رسید. این ارتقاها، به‌جای شایستگی، در راستای حذف منتقدان و یک‌دست‌سازی شورا انجام شد..

هفته نامه قلم معلم
    چهارشنبه
    ۱۵    مهرماه ۱۴۰۴

تلگرام مستند تخلفات محمود بهشتی لنگرودی

https://t.me/+oSxwxqnIyTAwYzY8

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر