۱۴۰۴ مهر ۲۲, سه‌شنبه

شورای مدرسه پل گفت و‌گو میان معلمان و دانش آموزان وخانواده ها

↙️شورای مدرسه، پل گفت‌وگو میان معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها
🖍🖍🖍🖌🖌🖌

معمولا در مهر ماه هرسال  در مدارس شورای  مدرسه  برگزار می شود

⬅️شورای مدرسه یکی از ارکان بنیادین در ساختار مدیریتی مدارس است که نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت آموزش و بهبود فضای یادگیری ایفا می‌کند. در این شورا، نمایندگان معلمان، دانش‌آموزان، اولیاء و سایر اعضای مدرسه گرد هم می‌آیند تا درباره مسائل مختلف آموزشی، تربیتی و اجرایی به گفت‌وگو و تصمیم‌گیری بپردازند.

از دیدگاه معلمان، شورای مدرسه جایگاهی ویژه دارد و فرصت ارزشمندی فراهم می‌کند تا صدای معلمان در تصمیم‌سازی‌های آموزشی شنیده شود و نقش فعال آنان در جهت‌دهی به آینده‌ی مدرسه تثبیت گردد.

1.
مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلان مدرسه:

از طریق شورای مدرسه، معلمان می‌توانند دیدگاه‌ها، پیشنهادها و تجربیات خود را در زمینه‌هایی مانند برنامه‌ریزی درسی، روش‌های آموزشی، بهبود فضای فیزیکی و روانی مدرسه و ارتقای کیفیت یادگیری ارائه دهند. این مشارکت سبب می‌شود تصمیم‌ها بر پایه واقعیت‌های آموزشی و نیازهای واقعی دانش‌آموزان گرفته شود.


2.
افزایش حس مسئولیت و تعلق سازمانی:

حضور معلمان در شورای مدرسه، حس تعلق و مسئولیت‌پذیری آنان نسبت به محیط آموزشی را تقویت می‌کند. وقتی معلمان خود را بخشی از فرایند تصمیم‌سازی بدانند، با انگیزه و تعهد بیشتری در اجرای تصمیمات و برنامه‌های مدرسه همکاری می‌کنند.


3.
تقویت فرهنگ گفت‌وگو و هم‌اندیشی:

شورا بستری برای گفت‌وگو میان همه‌ی اعضای جامعه‌ی مدرسه است. در این فضا، اختلاف دیدگاه‌ها به فرصتی برای یادگیری و رشد جمعی تبدیل می‌شود و فرهنگ همکاری، احترام و شنیدن نظر دیگران تقویت می‌گردد.


4.
پیوند مدرسه با خانواده و جامعه:

با حضور نمایندگان اولیاء در شورای مدرسه، ارتباط خانه و مدرسه عمیق‌تر می‌شود. این تعامل سبب می‌گردد تصمیمات آموزشی و تربیتی هماهنگ‌تر با نیازهای خانواده‌ها و جامعه محلی اتخاذ شود

نکته مهم :

متأسفانه با وجود ۳۰ سال خدمت در سه مقطع تحصیلی، مشاهده کردم
که در بیشتر مدارس، جلسات شورای مدرسه به‌صورت فرمایشی و غیرکاربردی برگزار می‌شود.
این در حالی است که یکی از امضاکنندگان گزارش مالی مدرسه، نماینده‌ی معلمان در شورای مدرسه است؛ جایگاهی که اگر به‌درستی از آن استفاده شود، می‌تواند در جهت تأمین منافع و رفاه معلمان بسیار مؤثر باشد.

در چنین شرایطی، اگر نماینده‌ی معلمان منافع جمعی معلمان را بر منافع فردی ترجیح دهد، می‌تواند از طریق شورا امتیازات ارزشمندی برای بهبود شرایط کاری و رفاهی معلمان به‌دست آورد.
↙️ آنچه در این مسیر لازم است، شجاعت، فداکاری و حمایت یکپارچه‌ی معلمان از نماینده‌ی خود در شورای مدرسه است


محمد خاکساری
هفته نامه قلم معلم
سه شنبه
۲۲ مهر ماه
۱۴۰۴.


+989121090293
@MKhaksari902
https://khaksari.org/teachers_pen/

https://chat.whatsapp.com/EBVBDGtD5OS9YSyZ5ZhL5A?mode=ems_copy_t

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر