۱۴۰۴ مهر ۹, چهارشنبه

بحران رهبری در شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

👈🏽بحران رهبری در شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان
🖍🖍🖍🖍🖌🖌

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، ↙️شاخه ۱۵ تشکل معلمان، در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۴ به مناسبت روز جهانی معلم
(۱۳ مهر / ۵ اکتبر) بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه از فرهنگیان شاغل و بازنشسته خواسته شده است که روز جهانی معلم را با برنامه‌هایی چون کوهنوردی، پیاده‌روی در پارک‌ها و قدردانی از معلمان آسیب‌دیده و خانواده‌های آنان برگزار کنند
نمی دانم این تصمیم براساس چه معیاری 
گرفته شده است .
بسیارمحافظه کارانه است.

⏪ اما این تصمیم‌گیری و نوع اعتراض، پرسش‌های جدی در میان فرهنگیان برانگیخته است. چرا که شرایط معلمان کشور، با وجود زندان، اخراج، انفصال از خدمت و وضعیت معیشتی به‌شدت بحرانی، نیازمند اقداماتی ریشه‌ای‌تر و مؤثرتر است.


👈🏽۱- نقش محمود بهشتی لنگرودی و باند وابسته

ریاست این مجموعه ۱۵ تشکل در اختیار محمود بهشتی لنگرودی است؛ فردی که سابقه دو دوره دبیری کانون صنفی معلمان را دارد. اما بر اساس گزارش بازرسان شرکت «فرهنگ و دانش» و شهادت برخی اعضای کانون صنفی معلمان، تخلفات مالی و اساسنامه کانون صنفی معلمان در دوران مدیریت او بر این شرکت و کانون صنفی معلمان صورت گرفته است؛ از جمله ناپدید شدن
حدود ۳۰ میلیارد تومان در شرکت فرهنگ‌و دانش . اسناد مربوط به این ادعا در تلگرام تخلفات محمود بهشتی لنگرودی  نیز منتشر شده است
https://t.me/+oSxwxqnIyTAwYzY8

⬅️با وجود چنین اتهاماتی، شورای هماهنگی فرهنگیان شاخه ای  که ۱۵ تشکل است ریاست آن با محمود بهشتی لنگرودی است  بار دیگر او را در رأس خود قرار داده است. این وضعیت یادآور همان چرخه معیوبی است که در جمهوری اسلامی می‌بینیم: هرکس تخلف  بیشتری کند، به جای پاسخگویی، به مقام بالاتری می‌رسد.

👈🏽۲- از شعارهای رادیکال تا عمل محافظه‌کارانه

بسیاری از تشکل‌های عضو شاخه ۱۵ تشکل  شورای هماهنگی فرهنگیان گرایش چپ دارند و در بیانیه‌هایشان از محرومان و عدالت اجتماعی سخن می‌گویند. اما در عمل، مواضعشان به‌شدت محافظه‌کارانه است؛ به‌گونه‌ای که حتی از حضور در تجمعات بازنشستگان و یا اتحاد با کارگران و دیگر گروه‌های معترض خودداری می‌کنند.

⬅️به‌جای دعوت به اعتصاب و تجمع اعتراضی، به برنامه‌هایی نمادین مانند پیاده‌روی در پارک بسنده کرده‌اند؛ اقداماتی که هیچ فشار جدی بر حکومت وارد نمی‌کند و طبیعتاً حکومت هم با آنها کاری ندارد.

۳- بحران استقلال و پیری ساختار

یکی از مشکلات اصلی شورای هماهنگی فرهنگیان، ساختار بسته و کهنه آن است. در طول ۲۵ سال فعالیت، این شورای هماهنگی فرهنگیان نتوانسته نسل جدیدی از رهبران جوان را پرورش دهد. بیشتر اعضای هیأت مدیره کنونی بازنشسته‌اند؛ کسانی که در صورت بازداشت شوند  نیز حقوق‌شان قطع نمی‌شود و بنابراین می‌توانند بی‌هزینه‌تر در خط مقدم مبارزه باشند. با این حال، همین افراد نیز جرئت صدور بیانیه برای اعتصاب و تجمع را ندارند.

↙️ این در حالی است که کانون صنفی معلمان در زمان تأسیس بر استقلال نهاد مدنی و پرهیز از سلطه هر نوع ایدئولوژی (چه چپ، چه راست و چه ملی‌گرای افراطی) تأکید داشت. اما باند بهشتی لنگرودی با زیر پا گذاشتن اساسنامه، مسیر شورای هماهنگی فرهنگیان به ۱۵ تشکل  و ۸ تشکل تغییر داد و آن را به دو شاخه تقسیم کرد.
همان کاری که سال ۸۶ کانون صنفی معلمان به دو شاخه کرد

👈🏽۴- چه باید کرد؟

راهکار خروج از این وضعیت آن است که معلمان آزادی‌خواه و مسئولیت‌پذیر، شورای هماهنگی فرهنگیان  را وادار به تغییر رویه کنند. یا باید این شورا رویکرد خود را اصلاح کرده و به سمت اقدامات مؤثر مانند” اعتصاب و تجمع” حرکت کند، یا مجمع عمومی تشکل‌های عضو باید تشکیل جلسه داده و هیأت مدیره‌ای جوان و شجاع انتخاب کنند.

↙️اگر چنین تغییری رخ ندهد، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان به سرنوشت سازمان معلمان و مجمع اسلامی دچار خواهد شد: تشکلی بی‌خاصیت که صرفاً بیانیه صادر می‌کند و خیال حکومت را از نبود اعتراض واقعی راحت می‌سازد.
تصمیم با معلمان چه باید بکند
⬅️ در شرایط فقر و گرسنگی و زندانی آزادی خواهان چه کنند؟ سکوت یا 
خود را از رنج و گرسنگی نجات دهند
سیاوش کسرایی 
منظومه آرش 

زندگي ، آتشگهي ديرنده پابرجاست
گر بيفروزيش ، رقص شعله اش در هر كران پيداست
ور نه خاموش است و خاموشي گناه ماست


محمد خاکساری
از موسسین کانون صنفی معلمان
دو دوره هیات مدیره سابق  کانون صنفی معلمان
۹‌سال رابط سابق  بین الملل شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان 
چهارشنبه
۹ مهر‌ماه ۱۴۰۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر