۱۳۹۶ فروردین ۱۶, چهارشنبه

« فرد محور ی بجای. برنامه محوری در تشکل صنفی»

سلام همکاران:
« فرد محوری بجای برنامه محوری در تشکل صنفی»

بعضا مشاهده می کنیم ، در تشکل های صنفی بجای« برنامه محوری فرد محور ی »
حاکم می‌شود . لطمات جبران ناپذیری به تشکل صنفی می زند. باعث
منزوی شدن فعالان صنفی می گردد. این افراد در ظاهر مدعی هستند.
به جمع احترام می گذارند. ولی در عمل حرف خودشان را تشکل پیش می برند
همین «برجسته »کردن افراد در  درون تشکل صنفی نیروی های امنیتی به فرد مذکور حساس شده هم فرد  و هم تشکل آسیب می بیند.
در یک تشکل صنفی مدرن.  قدرت در چرخش است و مسئولیت ها بطور مداوم دست به دست می گردد. در درون تشکل  زمینه های لازم برای چرخش نخبگان و دگرگونی در بخش های درون تشکل صنفی  بطور مستمر فراهم  می شود.
آنچه از آن به عنوان آفت "فرد محوری" در فعالیت های. صنفی یاد می شود عبارت است از حرکت بر مدار« افراد و شخصیت ها»در تشکل  است ،و به هر وسیله ای متوسل شدن برای کسب قدرت فرد است.تمرکز برافراد و شخصیت ها در تشکل صنفی، منجر می شود تا به طور ناخواسته افراد« برجسته» بالقوه و بالفعل ،منتقدان و رقبا ناتوان از نقد و بررسی فرد برجسته شوند. حرکت صرف بر مدار ویژگی های فردی، سوابق شخصی، در تشکل  منجر به اتهامات علیه منتقدان  در درون و بیرون  تشکل می گردد. چنین رویکردی،  فضای تشکل صنفی را بیش از هرچیز و فراتر از عارضه های مورد انتظار ، آکنده از رقابت های ناسالم  در درون تشکل، تخریب اشخاص و در یک کلام، نا امنی روانی در تشکل  می شود .
در بررسی راهکارهای گسترش "برنامه محوری" در تشکل صنفی و مجموعه فعالیت های تشکل، ، باعث رشد یافتگی ساختارهای فعالیت ها  در تشکل است و بلوغ کار صنفی را مهم ترین راهکار   دانسته می شود.

در اینصورت است که جریانات منتقد  تشکل  حاضر در درون و بیرون تشکل صنفی به رغم اختلاف در عرصه مدیریتی و امر اداره تشکل مطالبات خود را بر «برنامه محوری» قرار می دهند. مجموعه کار صنفی را در  راستای "برنامه محوی" و اجتناب از "فرد محوری" حرکت می کند.به‌گونه‌ای باشد که نقش تعیین‌کننده با  «عقل جمعی» باشد. درتشکل این اتفاق باید بیفتد. چراکه فرد محوری از موانع توسعه تشکل های صنفی است.
محمد خاکساری
یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
۱۶ فروردین ۹۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر