۱۳۹۶ فروردین ۱۹, شنبه

« بستر سازی اعتراضات صنفی در شبکه های اجتماعی"

محمد خاکساری:
سلام همکاران:
« بستر سازی اعتراضات صنفی در شبکه های اجتماعی»

در دهه های  اخیر تاثیر شبکه های اجتماعی را در اعتراضات مردمی مشاهده می کنیم.یکی از عوامل موثر در ایجاد «بهار عربی»همین شبکه های اجتماعی بوده است .به خصوص. تونس که شروع کننده بهار. عربی بود.خط‌ دهی‌ها و هماهنگی‌های  بسیاری از حرکت‌های اجتماعی در ملاقات‌ها و جمع‌های خاص به صورت حضوری انجام می‌گرفت، اما امروزه بسیاری از این جریان‌سازی‌ها بیش از همه چیز در بستر« شبکه‌های اجتماعی» شکل می‌گیرد.هنگامی که تحرکات مدنی و اجتماعی جنبه‌ی نارضایتی به خود می‌گیرد، تبدیل به اعتراضاتی می‌شود که امروزه معمولا پیش از آنکه در خیابان‌ها بروز و ظهور پیدا کند، در «شبکه‌های اجتماعی »مقدمات آن چیده می‌شود. در واقع گاهی خود مردم و جمع‌های سازماندهی نشده اقدام به ایجاد موج‌های اعتراضی مختلف در این شبکه‌ها کرده‌اند و سپس این اعتراضات به خیابان‌ها کشیده شده و گاهی هم عده‌ای با نیات خاص پشت پرده‌ی این تحرکات هستند. مثال مشخص آن در انتخابات مجلس اخیر بود. که به اقرار «اصول گرایان» شکست خود را مدیون شبکه های اجتماعی می دانسته اند. همچنین اخیرا  حدود  ۱۲ نفر از مسئولان شبکه ها ی اجتماعی را دستگیر کردند.چون از تاثیر گذاری آن ماموران امنیتی خبر دارند. به همین جهت است . نیروی های امنیتی به دنبال فیلتر کردن تلگرام هستند. طبق بر آوردهای به عمل آمده حدود ۲۷ میلیون ایرانی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. همانطور که خدمت همکاران عرض کرده ام .
افزایش تجمع کنند گان هزینه ها را کاهش می دهد. نیروی امنیتی قادر نیست با ۲۷ میلیون نفر
بر خورد کند. البته گفته ام «شبکه های اجتماعی تیغ دولبه هستند» اگر به درستی  مدیریت نشوند .آسیب می زنند. همکاران کار مثبتی که در برخی گروه های تلگرام انجام داده اند .یکی اینکه  اصول راهبردی گروه را به اطلاع مخاطبان رسانده اند. هر عضو گروه لازم است . اصول گروه را رعایت کند.دوم برخی گروه ها بصورت گروهی مدیریت می شوند . مانند هیات تحریه نشریات که گروهی اداره می شوند.یادم هست در جلسات شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان به پیش کسوتان پیشنهاد می دادم .که تلفن های جدید بخرند و به گروه های شبکه های اجتماعی به پیوندند. اکثر آنها تمایلی نداشتند .‌ولی حالا در گروه های تلگرام فرهنگیان نگاه می کنم . اکثر اعضای شورای مرکزی تلفن های جدید دارند. و به شبکه های اجتماعی وصل هستند.علت آن  احساس نیازی است . که توسط شبکه ها ی اجتماعی ایجاد شده است. فکر کنم بیش از ۱۰۰ گروه تلگرام فرهنگیان دارند.
پیشنهاد من این است .اگر قرار است معلمان اعتراض داشته باشند . از شبکه های شناخته شده انجام گیرد . بهتر است تشکل های صنفی اعتراضات را مدیریت کنند. گرچه هزینه دارد . ولی این هزینه ارزش آن را دارد. چون اگر تشکل های صنفی  اعتراضات را مدیریت نکنند. ممکن است تجمعات معلمان مورد سو استفاده جناح های سیاسی قرار گیرد. که این آسیب پذیر ی برای تشکل های صنفی است. از طرف دیگر اگر تشکل های صنفی در مورد اعتراضات «کم کاری» کنند. همکاران از تشکل ها عبور می کنند .که بسیار خطرناک است . چون اعتراضات  «خود جوش چون پشتوانه » ندارند .‌بعد از مدتی فروکش می کنند.موجب «سر خوردگی»همکاران می گردد.
امید است شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران  در آستانه روز معلم جلسه مجمع خود را برای انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی برگزار کند.
به امید آن روز
محمد خاکساری
یکی از موسسین کانون صنفی معلمان
۱۹ فروردین ۹۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر