۱۳۹۵ آذر ۲۰, شنبه

" آموزش و حقوق بشر"

محمد خاکساری:
سلام همکاران:

آموزش و حقوق بشر”
۱۰ دسامبر مصادف با تصویب اعلامیه حقوق بشر
در سازمان ملل است . همه دولت هابه مرور این قانون را قبول کردند.  نظرات متفاوتی  دولت ها نسبت به حقوق بشر دارند.  برخی دولت هایی که ” جریان آزاد اطلاعات ” وجود ندارد. برای اینکه نمی خواهند حقوق بشر رادر کشورشان اجرا کنند. سازمان ملل رامحکوم می کنند . که ازحقوق بشر استفاده ابزاری می کند.
ماده ۲ اعلامیه حقوق بشر تاکید بر آموزش دارد.
“بند ٢ ماده ٢٦ اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است:
«آموزش و پرورش باید طوری هدایت شود که شخصیت انسانی هر فرد را به حد کمال رشد آن برساند و احترام حقوق و آزادی‌های بشر را تقویت کند. آموزش و پرورش باید حس تفاهم، گذشت و احترام به عقیده مخالف و دوستی بین تمام ملل و  ‌های نژادی یا مذهبی و همچنین توسعه
فعالیت های ملل متحد را در راه حفظ صلح تسهیل نماید».
در اصل ۳۰ قانون اساسی کشور ما آموزش رایگان آمده است. آنقدر تفسیر هایی شخصی از این قانون کرده اند.که ماهیت خود را این قانون از دست داده است. به خصوص با تصویب تاسیس مدارس غیر انتفاعی این بند  قانون اساسی اجرا نمی شود.چون آقا زاده ها برای فرزندان آنها ”کسر شان” است که در مدارس عادی درس بخوانند. متاسفانه برخی طرفداران اصلاحات حامی این قانون بوده اند.به اعتقاد من قانون مدارس غیر انتفاعی با حقوق بشر در ”  تضاد ” است.

عقیده دارم با تمام مخالفت ها که می شود، اصول اعلامیه حقوق بشر باید در مدارس آموزش داده شود.

  کودک  احترام به عقیده مخالف آشنا شود. تفاهم و دوستی با انسان ها را یاد بگیرد. متاسفانه در کشور های توسعه یافته هم گاها مشاهده می کنیم حقوق بشر رعایت نمی شود. برخی همکاران فکر می کنند. حقوق بشر دست نیافتنی است.
برخی دیگر از همکاران به جای اینکه راهی برای ”رفع تبعیض و نا برابری ” پیدا کنند. با آن کنار
می آیند این است که شاهد ” تغییر ” کمتر هستیم.
محمد خاکساری
یکی ازز موسسین کانون صنفی معلمان
۲۰ آذر ۹۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر