۱۳۹۵ آذر ۱۹, جمعه

" مدارس غیر انتفاعی یا تجاری کردن آموزش"

محمد خاکساری:
سلام همکاران:
مدارس غیر انتفاعی یا تجاری کردن آموزش”
یکی از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تاسیس شد. تاسیس مدارس غیر انتفاعی بود.
این ” واژه ” مفهوم کار بردی برای آموزش ندارد.همکاران نظرات متفاوتی در مورد تاسیس مدارس غیر انتفاعی دارند.
۱_ موافقان مدارس غیر انتفاعی
برخی همکاران معتقد هستند. تاسیس مدارس غیر انتفاعی  هزینه ی سنگین آموزش و پرورش را کاهش می دهد و تصدی گری دولت بر آموزش راکاهش می دهد.مشارکت مردمی در آموزش است.
۲- مخالفان مدارس غیر انتفاعی
این عده از همکاران معتقد هستند.مدارس غیر انتفاعی آموزش را به تجارت تبدیل می کند.مدارس طبقاتی می شود. فاصله طبقاتی در جامعه ایجاد می کند، مانند ساسانیان آموزش با کیفیت مخصوص طبقه اشراف می شود.در روحیه کودکان تاثیر منفی میگذارد. مردمان ضعیف امکان آموزش
با کیفیت محروم می شوند.
نتیجه گیری :
برداشت بنده این است. در آموزش و پرورش و خارج از آن دیدند۱۵ تا ۱۶ میلیون دانش آموز منبع خوبی برای کسب در آمد است. شروع کردن به تعریف و تمجید ازتاسیس  مدارس غیر انتفاعی ، به افرادمذهبی اینگونه القا کردند که مدرسه علوی زمان شاه آدم های انقلابی تربیت کرد.
مدیران ارشد آموزش و پرورش از این طریق تاسیس مدارس غیر انتفاعی رانتی نصیب آنها شد. که با وام ۴ درصد در بهترین مناطق از کشورازبانک وام گرفتند. وقتی همه ازاین وام استفاده کردند. وام ۴ در صد را قطع کردند. برخی از کسانی که باهمین وام کم بهره مدرسه غیر انتفاعی خریدند با” زند و بند” باآموزش و پرورش مدرسه را تغییر کاربری دادند.
یعنی ازکاربری آموزشی به کاربری مسکونی تبدیل کردند،در تهران ملک چندین ملیاردی را تصاحب
شدند.همه آنها هم از فیلتر حراست آموزش و پرورش عبور کرده اند.بنده در دو کنگره آموزش بین الملل شرکت کردم ،اکثر کارشناسان و سخنرانان متخصص آموزش مخالف “ خصوصی سازی” در آموزش بودند.
به اعتقاد بنده مسئولین آموزش و پرورش به جای اینکه” کیفیت آموزش” رادرمدارس دولتی افزایش دهند. برای گریز از این مشکل جریان مدارس غیر انتفاعی را تاسیس کردند.از طرف دیگر معلمان درمدارس غیر انتفاعی مورد ”بهره کشی” قرار می گیرند.با کمترین دستمزد و امکانات معلم رابه کار می گیرند.برخی همکاران که در مدارس غیرانتفاعی کار میکنندبه من می گفتند:” مدیر می گوید نمره دانش آموزکمتر از ۱۵نباشد” در مدارس غیر انتفاعی ”دانش آموز سالاری” حاکم است.
پیشنهاد من این است در قانون مدارس غیر انتفاعی تجدید نظر شود.
محمد خاکساری
ازموسسین کانون صنفی معلمان
۱۹ آذر ۹۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر